The Construction of Representation of Women in ASEAN Literatures on Political Roles

Main Article Content

Thanaporn Mookham

Abstract

This article was a part of qualitative research entitled the representation of ASEAN community in ASEAN Literatures. The objective was to analyze the construction of representation of women in ASEAN community with political roles. Population was 21 copies of ASEAN literatures by using concept of representation, discourse, semiology and cultural studies as analyzing procedure.


            The result found that ASEAN literature presented the representation of women and politics in 2 titles that were Roi Yang Kao (Indonesia) and Fai Dap Mai Sin Saeng (The Lao People's Democratic Republic). The author composed the main female characters to represent women for liberating rules of Muslim community and for being Lao women in socialism who were good personality, tender, resolutely and having the important roles in politics.Those roles were planner, negotiator for women right and democracy in order to lay the political foundation.Sign was the use of femininity to negotiate society and politics. The discourse was the equality of humankind.The ideology was the liberalism in Muslim women and Lao women for saving the nations. In a process of construction of women representation in a role of wife found that women valued the importance of nation prior to personal and she supported her husband to drive the political issues, honored him including followed the rules, regulation, and customs as a position of wife.

Article Details

How to Cite
Mookham, T. . . (2020). The Construction of Representation of Women in ASEAN Literatures on Political Roles. Humanities and Social Sciences Nakhonsawan Rajabhat University Academic Journal, 6(2), 116–128. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/hssnsru/article/view/241608
Section
Research Articles

References

คารินา โชติรวี. (2556). ความเป็นชาติ ความเป็นหญิง : เสียงสะท้อนยุคหลังอาณานิคม ของ ฟิลิปปินส์
จากนวนิยาย เรื่อง State of War ของ Ninotchka Rosca. ใน ตรีศิลป์ บุญขจร (บ.ก.),
อาเซียนจากมิติวรรณกรรม: อดีตถึงยุคโลกาภิวัตน์. (น.14-42). กรุงเทพฯ: ศูนย์วรรณคดีศึกษา
คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ตรีศิลป์ บุญขจร. (2556). อาเซียนจากมิติวรรณกรรม: อดีตถึงยุคโลกาภิวัตน์. กรุงเทพฯ: ศูนย์ วรรณคดีศึกษา คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธนพร หมูคำ. (2559). วาทกรรมสามเสาหลักแห่งอาเซียน ในชุดวรรณกรรมเพื่ออาเซียน ของ
ประภัสสร เสวิกุล (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต). พิษณูโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.
นงค์ลักษณ์ เหล่าวอ บัทเลอร์. (2560). ภาพสะท้อนสังคมในวรรณกรรมร่วมสมัยของอินโนนีเซีย.
วารสารรูสมิแล, 38(2), 79-86.
นารีมา แสงวิมาน. (2556). มิตรภาพแห่งสตรี: ตัวตน บทบาทและการต่อรองของสตรีชนบทใน
นวนิยายเรื่อง The Wave of Life ของ Khadijah Hashim. ใน ตรีศิลป์ บุญขจร (บ.ก.),
อาเซียนจากมิติวรรณกรรม: อดีตถึงยุคโลกาภิวัตน์. (น.14-42). กรุงเทพฯ: ศูนย์วรรณคดีศึกษา คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
บัญชา สำเร็จกิจ. (2556). มองวรรณกรรมอาเซียนผ่านวรรณกรรมอินโดนีเซีย เรื่อง แผ่นดินของชีวิต.
วารสารรูสมิแล, 34(2), 8-26.
บัวริน วังคีรี. (2555). ปัญหาสังคมยุคทุนนิยมบริโภคนิยมและโลกาภิวัตน์และการปรับตัวของประเทศ
ลาว กัมภูชา พม่าและเวียดนามในบริบทอดีตประเทศอาณานิคม: ศึกษาจากวรรณกรรม
ร่วมสมัย. ใน ตรีศิลป์ บุญขจร. (บ.ก.), วรรณสารอาเซียน: สายสัมพันธ์และสตรีวิถี
รวมบทความศึกษาวรรณกรรม รวมบทศึกษาวรรณกรรมอาเซียน 10 ชาติ. กรุงเทพฯ:
ศูนย์วรรณคดีศึกษา คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พรจันทร์ เสียงสอน. (2557). การนำเสนอผู้หญิงและความรุนแรงในภาพยนตร์ไทย. วารสารนิด้าภาและ
การสื่อสาร, 19(23), 12-43.
พิเชฐ แสงทอง. (2561). วรรณกรรมวิจารณ์ แนวคิดและปฏิบัติการ. กรุงเทพฯ: คมบาง.
โรล็องด์ บาร์ตส์. (2555). มายาคติ. (วรรณพิมล อังคศิริสรรพ, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: คบไฟ.
ลภัสรินทร์ ฉัตรวังคีรี. (2560). การต่อสู้กู้ชาติและผลกระทบของสงครามในศตวรรษที่ 20 ที่ปรากฏ
ในวรรณกรรมลาว เวียดนาม กัมพูชา และพม่า. วารสารมนุษยศาสตร์สาร, 18(1).
สุนทรีพร ตาดทอง. (2561). ภาพสะท้อนทางการเมืองของประเทศลาวในช่วง ปี ค.ศ.1954-1975 ผ่าน
บทพิสูจน์ของ ไกสอน พมวิหาน. วารสารโพธิวิจัย, 2(1), 101-121.
สุนันทา วรรณสินธิ์ เบล. (แปล). (2561). ทฤษฎีวรรณคดี. กรุงเทพฯ: bookscape.
สุพัชรี เมนะทัต. (2556). ภาพแทนของเจ้าอาณานิคมฝรั่งเศสในงานเขียนเรื่อง ‘บันทึกความทรงจำของ
นักเรียนเก่าแห่งเมืองปากเซล’ ของท้าวกระต่าย โดนสะโสริท. ใน ตรีศิลป์ บุญขจร. (บ.ก.),
วรรณสารอาเซียน:สายสัมพันธ์และสตรีวิถีรวมบทความศึกษาวรรณกรรมอาเซียน 10 ชาติ.
(น.207-228). กรุงเทพฯ: ศูนย์วรรณคดีศึกษา คณะอักษรศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุรเดช โชติอุดมพันธ์. (2559). ทฤษฎีวรรณคดีวิจารณ์ตะวันตก ในคริสต์ศตวรรษที่ 20. กรุงเทพฯ:
สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อมรา พงศาพิชญ์. (2547). ความหลากหลายทางวัฒนธรรม: กระบวนทัศน์และบทบาทในประชาสังคม.
พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อรอนงค์ ทิพย์พิมล. (2560). กฎหมายชารีอะห์กับผู้หญิงอาเจะห์: ชายขอบของชายขอบ. วารสาร
ประวัติศาสตร์ธรรมศาสตร์, 4(1), 116-158.
อุมารินทร์ ตุลารักษ์. (2555). ผู้หญิงกับการเปลี่ยนแปลงทางสังคมในวรรณกรรมลาวร่วมสมัย. ใน
ใน ตรีศิลป์ บุญขจร. (บ.ก.), วรรณสารอาเซียน:สายสัมพันธ์และสตรีวิถีรวม บทความศึกษา
วรรณกรรมอาเซียน 10 ชาติ. (น.132-149). กรุงเทพฯ: ศูนย์วรรณคดีศึกษา คณะอักษรศาสตร์
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อุมมีสาลาม อุมาร. (2558). พัฒนาการเรื่องสั้นลาว. วารสารรูสมิแล, 36(2), 6-17.
Andrew Edger and Peter Sedgwick. (2008). CULTURAL THEORY. New York: Routledge.
Said, Edward W. (1978). Culture and Imperialism. New York: Random House.
Sara Mills. (2002). DISCOURSE (The New critical idiom). New York: Taylor & Francis Group.