An Integration of SUPPAYA with FENG SHUI: Case Study of International Buddhist Studies Collage (IBSC)

Authors

  • Thanawat Cherdchucharoenwong Peace Studies Program, Graduate School, Mahachulalongkornrajavidyalaya University

Keywords:

Integration, Suppaya, Feng Shu

Abstract

            The purposes of this research were 1) to study the context of architectural design of International Buddhist Studies Collage: IBSC. 2) to study the concept of the principles of Suppaya and Feng Shui for the landscape architecture of International Buddhist Studies Collage: IBSC and 3) Develop and present model of an integration of suppaya with feng shui: case study of International Buddhist Studies Collage: IBSC.

           This research is a qualitative research. The researcher relies on a method of conducting qualitative research. Using field research from in-depth interviews to understand building problems from building users. Consisting of executives, monks, professors, professors, staff and students. After that, study the principles of the suppaya and Feng Shui from the synthesis of relevant documents and interviews from religious experts and feng shui experts. To be a guideline for develop Draft model of an integration of suppaya with feng shui: case study of International Buddhist Studies Collage: IBSC. After that, conduct a group discussion to review the Draft model to use the suggestions from the group discussion to improve the draft to be more appropriate. The results of the research 1) Understand the in-depth problems of the International Buddhist College Building. 2) Understand how to integrate the principles of suppaya together with Feng Shui to improve the International Buddhist College Building and 3) The model of an integration of suppaya with feng shui: case study of International Buddhist Studies Collage: IBSC for the purpose of building landscape architecture suitable for the actual condition of the building.

 

References

โกศล จึงเสถียรทรัพย์. (2554). สิ่งแวดล้อมเพื่อการเยียวยาผู้ป่วยในสถานพยาบาล ตามแนวทางพระพุทธ ศาสนาเถรวาท. พุทธศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พงศ์สดายุ นาคทอง (ฟู จือ หมิง). (2551). ฮวงจุ้ยคอนโด (FEING SHUI for Living). กรุงเทพมหานคร: บริษัท อนิศ พับลิชชิ่ง จำกัด.

พลูหลวง [นามแฝง]. (2546). สร้างเรือนให้อยู่เป็นสุข คติความเชื่อและประเพณีการสร้างเรือน. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ.

พระณัฐญาพัชร์ ปยุตฺโต (โตสวัสดิ์). (2558). วิเคราะห์การจัดการวัดสันติสุขตามหลักสัปปายะ 7: กรณีศึกษาวัดภัททันตะอาสภาราม จังหวัดชลบุรี. สารนิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิตย์ สาขาวิชาพระพุทธ ศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพุทธโฆสาจารย์. (2554). แปลและเรียบเรียงโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพมหานคร: บริษัทธนาเพรส จำกัด. หน้า 220.

พระมหาหรรษาธมฺมหาโส. (2547). รูปแบบการจัดการความขัดแย้งโดยพุทธสันติวิธี: ศึกษาวิเคราะห์กรณีลุ่มน้ำแม่ตาช้าง จ.เชียงใหม่. วิทยานิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธ ศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระลิขิต ทินฺนปญฺโญ (เมืองจันทร์). (2560). รูปแบบการจัดการสัปปายะในสำนักปฏิบัติธรรม ภาคตะวันออกเฉียงเหนือของประเทศไทย. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์. ปีที่ 13 ฉบับพิเศษ เล่ม 3: 34-45.

พระวีระศักดิ์ ชยธมฺโม (สุวรรณวงศ์). (2558). แนวทางการจัดการวัดสันติสุขตามหลักสัปปายะ 7: กรณีศึกษาวัดธารน้ำไหล จังหวัดสุราษฎร์ธานี. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์. ปีที่ 3 ฉบับที่ 2: 98-114.

พระส่งเสริม แสงทอง. (2541). แนวคิดการจัดสิ่งแวดล้อมตามหลักพระทางพระพุทธศาสนา. ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการมนุษย์กับสิ่งแวดล้อม. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัย เชียงใหม่.

พิทักษ์ เที่ยงทอง. (2540). ฮวงจุ้ยตกแต่งบ้านเพื่อโชคลาภ. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์กังหัน.

ไพศาล ตั้งพาณิชยกุล. (2550). จัดบ้านให้ถูกหลักฮวงจุ้ยเพื่อความรักที่ยั่งยืนและเปี่ยมสุข. กรุงเทพฯ: เอ็มมีเดีย.

ภัทรภรณ์ หมดมลทิล. (2554). ผลิตภัณฑ์ตกแต่งที่อยู่อาศัยจากแนวคิดเรื่องธาตุทั้ง 5 ในศาสตร์ฮวงจุ้ย. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาการออกแบบผลิตภัณฑ์. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ภูฤทธิ์ จำปาเงิน. (2549). การนำฮวงจุ้ยไปใช้จัดการอาคารสถานที่ของผู้ประกอบการในจังหวัดเพชรบุรี. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฎเพชรบุรี.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ยูกิ ทามูระมากิ. (2542). ความเชื่อเกี่ยวกับฮวงจุ้ยในกรุงเทพมหานคร (2531-2539). วิทยานิพนธ์อักษร ศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

รังสี เรี่ยมประการ. (2550). ความเชื่อเรื่องฮวงจุ้ยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

วิศิษฎ์ เตชะเกษม. (2540). บ้านฮวงจุ้ยดี มั่งมีศรีสุข ค้าขายร่ำรวยด้วยฮวงจุ้ย. กรุงเทพฯ : เอ็มจีเอ จำกัด.

วิไลลักษณ์ ชื่นธนวุฒิ. (2551). อิทธิพลของศาสตร์แห่งฮวงจุ้ยที่มีต่อวิถีชีวิตของคนไทยชาวพุทธในสังคมปัจจุบันศาสนศึกษา. สารนิพนธ์วิทยาลัยศาสนศึกษา. บัณฑิตวทิยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.

อำนวยชัย ปฎิพัทธ์เผ่าพงค์. (2553). บ้านถูกโฉลกตามหลักอวงจุ้ย Feng Shui: for the Home. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ดอกหญ้า (1988) จำกัด.

Downloads

Published

2020-01-29