Performing Techniques and Choreography of Sida Character in the Khon for Episode of Thossakan Long Suan – Sida Phuk Sor Based on Dance-Drama Style of Lady Paew Snidvongseni and Boonnak Thantharanon
Keywords:
sida hangs herself, threads, techniques, curse on stick.Abstract
The objectiveof this research are to 1) study the importance of Sida character within the khon performance in the Ramakian epic and 2) explore the choreography of Sida character in the khon performance In the episode of Sida Phuk So (Sida trying to hang herself) based on the dance-drama style of Lady Paew Snidvongseni and Boonnak Thantharanon.
The research result has been found that the Thai Ramakian was influenced by the well-known Indian Ramayana; it depicts the war between Phra Ram and Thossakan due to the Sida’s kidnapping. There are foue roles of Sida in the epic 1) the mother, 2) a wife, 3) a daughter in-law, and 4) the faithful wife of husband Sida character is the significant character for the narrative in according to multi expressive plots of love, incliding wife’s love to husband and love of Thossakan to Sida which caused the long battle between Phra Ram and Thossakan. The performing techniques of Sida characters was transmitted from Lady Paew Snidvongseni to Boonnak Thantharanon. In the performance, the dance is accompanied by the naphat pieces and the performing techniques included 1) facial expression delivering inner feeling, 20 ) interpretating thr lyrical meaning into the dance communicating thenarative, and 3) expressing emotion of the character through the choreography to make the spectacular performance
References
กรมศิลปากร. บทโขน ชุด เจ้าชู้ยักษ์ หักสวนเขา เผาลงกา. ม.ป.พ., ม.ป.ป.
ธีรภัทร ทองนิ่ม. (2556) แบบแผนและกลวิธีการพากย์ - เจรจาโขนของกรมศิลปากร(วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต). กรุงเทพ ฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
ประสาท ทองอร่าม. ผู้เชี่ยวชาญนาฏศิลป์ไทย สำนักกองการสังคีต กรมศิลปากร สัมภาษณ์, 1 มีนาคม 2563.
พระพุทธยอดฟ้าจุฬาโลกมหาราช, พระบาทสมเด็จ. บทละครเรื่องรามเกียรติ์ เล่ม 1. กรุงเทพฯ : โสภณการพิมพ์, 2419.
พัชรินทร์ สันติอัชวรรณ. (2558). นาฏยลักษณ์ของนางโขน. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). กรุงเทพ ฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
ยุทธนา แซ่พั่ว. (2555). บทบาทการเกี้ยวในการแสดงโขนเรื่องรามเกียรติ์. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพ ฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
ศิวดล วราเอกศิริ. (2559). อัตลักษณ์ของนางสีดาในรามเกียรติ์ฉบับต่าง ๆ ของไทย. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพ ฯ : มหาวิทยาลัยศิลปากร
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pacific Institute of Management Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของ สถาบันวิทยาการจัดการแห่งแปซิฟิค
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับสถาบันวิทยาการจัดการแห่งแปซิฟิค และคณาจารย์ท่านอื่นๆในสถาบันฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว