Family Functioning and Factors in promoting Pro-players from Families in Thailand

Authors

  • Pawit Mongkolprasit -

Keywords:

E-sports, Pro player, families

Abstract

E-sports is a new type of sport. Racetracks, league competitions, and financial gain are all present. serious instruction in sportsmanship Additionally, the industry is expanding significantly on a global scale. Professional players are e-sports athletes. Not like other gamers That calls for aptitude, self-control, and practicing commitment. Every successful athlete has support from their families. As a result, family affects how children are raised. and encourage athletes. Objective to research the variables influencing e-sports athletes' performance. and establish policies for maximizing the athletic potential of Thai professional e-sports athletes. Methods The researcher chose to use qualitative phenomenological research. From interviews with 15 pro-players Families.

The research results show that most athletes grew up in families with very high levels of family function (Optimally Functional Families). Family level affects the type of games they compete in, as well as factors and obstacles that cause families to promote different types of athletes. Developing the athletic potential of e-sports athletes is not just about preparing the family alone. It is also necessary to develop and prepare the entire e-sports business ecosystem, which includes: Competitors or teams (Teams), game companies (Publishers), sports competitions (League), media (Media), audiences and fans (Fans), sports sponsors (Sponsor) and sports clubs (Clubs). All elements of the ecosystem support each other. In order for the study to cover all aspects, the next study should study all elements of the e-sports business ecosystem.

References

จิรยศ เทพพิพิธ. (2561). E-sport ที่กำลังเริ่มต้นและอีกไม่นานจะโจนทะยานด้วยความรวดเร็ว. สาขาการ

จัดการธุรกิจดิจิทัล คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยศรีปทุม. สืบค้นเมื่อ 2 มิถุนายน 2566 จาก https://bit.ly/2RZOoxy

นิพัทธ์ อึ้งปกรณ์แก้ว. (2022). อุดมการณ์โอลิมปิกของคูเบอร์แต็ง. สืบค้นเมื่อ 2 มิถุนายน 2566 จาก

https://bit.ly/3ojKYKu

ภัสรา พงษ์สุขเวชกุล. (2554).เทคโนโลยีสื่อใหม่กับการสื่อสารในครอบครัวในเขตกรุงเทพมหานคร.

ปริญญานิเทศศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต.มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิต.กรุงเทพฯ

ศิริรัตน์ คุปติวุฒิ. (2553). การสร้างครอบครัวใหม่. สืบค้นเมื่อ 2 มิถุนายน 2566 จากhttps://shorturl.asia/yeIBO.

อุมาพร ตรังคสมบัติ. (2540).จิตบำบัดและการให้คำปรึกษาครอบครัว (Family therapy and family

counseling). กรุงเทพฯ : ศูนย์วิจัยและบำบัดครอบครัว ภาควิชาจิตเวชศาสตร์ คณะแพทยศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Lee, D. & Schoensted, L. (2011). Comparison of E-sports and Traditional Sports Consumption

Motives. ICHPER-SD Journal of Research.v6.

Mitten, A. (2017). Are eSports going to replace the beautiful game?. Condé Nast. Retrieved

November 23, 2023 from https://bit.ly/2xJXNjL

Downloads

Published

2024-08-31

Issue

Section

Research Articles