Opening the Digital Comic World with 'Webtoons': Guidelines for Creating Global Content
Keywords:
Webtoon, Digital Content, Consumer-Friendly Media, Cross-Cultural CollaborationAbstract
Webtoon is a digital comic platform accessed via websites or apps, significantly boosting South Korea's economy. This article analyzes Webtoon through three main perspectives: 1)Communication Methods: Consumer-Friendly Design: Easy-to-use, smartphone-compatible, vertical scrolling, and short episodes (under 10 minutes) for on-the-go reading. Diverse Storylines: Wide range of genres and multimedia elements like background music, unlike traditional static comics. 2) Reader Engagement: Interactive Community: Creators engage with readers through comments, allowing for immediate feedback and content improvement. 3) Ecosystems for Sustainable Content Development: Cross-Cultural Collaboration: International content dissemination and fair revenue-sharing attract new creators, Support for New Creators: Regular contests and a producer-based system guide content creation and marketing and Content Expansion: Adaptations into series, movies, and collaborations with local influencers to broaden the reader base.
References
ชมพูเนกข์ ปึงศิริเจริญ. (2564). อุตสาหกรรมเว็บตูนเกาหลีในไทย สารนิพนธ์หลักสูตรปริญญาอักษรศาสตร
บัณฑิต สาขาวิชาเอเชียศึกษา คณะอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.
สุทธิชาติ ศราภัยวานิช. (2567, มิถุนายน 8). นักเขียนการ์ตูน นักวาดภาพประกอบ และอดีตนักเขียนเว็บตูน
Comico Webtoon Thailand, สัมภาษณ์.
สำนักงานนวัตกรรมแห่งชาติ. (2566). WEBTOON อาณาจักรของความสนุกแนวตั้ง ขับเคลื่อน
อุตสาหกรรมต่อยอดอย่างไม่รู้จบ. สืบค้นเมื่อ 31 พฤษภาคม. 2567, จาก
Berger, Jonah. (2014). Contagious: How to Build Word of Mouth in the Digital Age.
Newyork, Simon & Schuster.
Jang, W. and Song, J. (2017). Webtoon as a New Korean Wave in the Process of
Glocalization. Kritika Kultura international electronic journal of literary, language,
and cultural studies 29: 168-187. Retrieved September 22, 2022, from
https://barnettcenter.osu.edu/sites/default/files/2019-
/webtoon_as_a_new_korean_wave.pdf
Marketthink. (2019). การ์ตูน “คุณแม่วัยใส” มีคนอ่าน 235 ล้านครั้งใน LINE WEBTOON . สืบค้นเมื่อ
พฤษภาคม 2567, จาก https://www.marketthink.co/2687
Positioning. (2565). โฆษณาที่คน Gen Z จะไม่กดข้าม! ‘LINE WEBTOON’ หมัดเด็ดของ “แบรนด์”
เพื่อครองใจคนรุ่นใหม่ . สืบค้นเมื่อ 22 กันยายน 2565, จาก
https://positioningmag.com/1379582
Sitthinunt, Bank. (2023). Digital Marketing Trends 2024: เทรนด์การตลาดออนไลน์ปี 2024 ที่สรุป
มาให้แล้ว! สืบค้นเมื่อ 27 พฤษภาคม. 2567, จาก https://contentshifu.com/blog/digital-
marketing-trends
Starfish Academy. (2022). How to เขียนเว็บตูน สร้างรายได้ในวัยเรียน. สืบค้นเมื่อ 22 พฤษภาคม
, จาก https://www.shorturl.asia/tmrz2
ThaiPR.NET. (2565). ปังมาก! มินนี่(MINNIE) จากวง (G)I-DLE สร้างปรากฎการณ์ยอดวิวล้นหลาม ใน
แบรนด์แคมเปญ LINE WEBTOON. สืบค้นเมื่อ 4 มิถุนายน 2567, จาก
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pacific Institute of Management Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของ สถาบันวิทยาการจัดการแห่งแปซิฟิค
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับสถาบันวิทยาการจัดการแห่งแปซิฟิค และคณาจารย์ท่านอื่นๆในสถาบันฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว