ผลกระทบของโรคติดเชื้อไวรัสโควิด-19 ต่ออีสปอร์ตในประเทศไทย

ผู้แต่ง

  • กฤตนน ภูกองชนะ วิทยาลัยปกครองท้องถิ่น มหาวิทยาลัยขอนแก่น
  • กฤชวรรธน์ โล่ห์วัชรินทร์ วิทยาลัการปกครองท้องถิ่น มหาวิทยาลัยขอนแก่น

คำสำคัญ:

การปรับตัว, ผลกระทบของโควิด-19, อีสปอร์ต

บทคัดย่อ

ในระยะที่ผ่านมากีฬาอิเล็กทรอนิกส์หรืออีสปอร์ตได้รับความนิยมทั่วโลกอย่างรวดเร็ว โดยในประเทศไทยเริ่มมีการแข่งขันกันอย่างต่อเนื่องและมีผู้สนใจในอีสปอร์ตเพิ่มขึ้น เมื่อเกิดวิกฤตการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโควิด-19 หลายภาคส่วนได้รับผลกระทบ บทความนี้มุ่งศึกษาผลกระทบของโรคติดเชื้อไวรัสโควิด-19 ต่ออีสปอร์ตในประเทศไทย การปรับตัวของวงการอีสปอร์ตในประเทศไทยต่อการแพร่ระบาด และเสนอแนะแนวทางการรับมือและส่งเสริมอีสปอร์ตในสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อ ผู้เขียนใช้วิธีการรวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสารและการสัมภาษณ์ และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีวิเคราะห์แก่นสาระผลการศึกษาพบว่า วงการอีสปอร์ตในประเทศไทยได้รับผลกระทบจากการระบาดของโควิด-19 ทั้งต่อตัวนักกีฬาและการจัดการแข่งขัน กล่าวคือ นักกีฬาขาดรายได้การแข่งขันน้อยลงและการจัดการแข่งขันในสถานที่จริงไม่อาจทําได้ ทั้งนี้ วงการอีสปอร์ตสามารถปรับตัวและรับมือการระบาดของโควิด-19 โดยการที่นักกีฬาหารายได้จากการแพร่ภาพการแข่งขันผ่านโซเชียลมีเดีย การแข่งขันแบบออนไลน์ และการเพิ่มมาตรการป้องกันการแพร่ระบาดอย่างเข้มงวดในกรณีจัดในสถานที่จริง การส่งเสริมให้อีสปอร์์ตเติบโตจะสามารถสร้างรายได้ให้กับประเทศไทยอย่างมหาศาล ภาครัฐโดยกระทรวงดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคมควรให้ความรู้เกี่ยวกับอีสปอร์ตอย่างถูกต้องมีหน่วยงานดูแลรับผิดชอบและสนับสนุนในการจัดการแข่งขัน รวมถึงกฎหมายคุุ้มครองเกี่ยวกับอีสปอร์ตในด้านต่าง ๆ เช่น การจัดการแข่งขัน การคุ้มครองนักกีฬา การควบคุมเด็กและเยาวชน เป็นต้น

References

Aandorn, S. (2016). Economic and social impact on Mae Moh Community of the community career development project under electricity development fund Mae Moh power plant Lampang Province (Research report). Chiang Mai: Graduate School, Chiang Mai University.

ASEAN nations have resolved to postpone the “SEA Games 2021” due to the severe COVID-19 outbreak. (2021). Thairath. Retrieved February 8, 2022, from https://www.thairath.co.th /sport/worldsport/others/2135682

A new step for ‘e-sports’ into a professional sport. (2021). Matichon. Retrieved May 20, 2021, from https://www.matichon.co.th/sport/news_2988075

Chanradchakit, A., Laongmani, P., Larnmheen, J., Suersri, T., Sornkleang, J., Tearyae, R., Yasuk, N., Prutsa, S. (2020). How do local fishermen adapt to impact of COVID-19? (Research report). Bangkok: South East Asian Fisheries Development Centre.

Charoenlarb, P. (2018). Study the value and economic value of esports. Retrieved May 14, 2021, from http://dspace.bu.ac.th/handle/123456789/3001

Cheer Thai! Phoenix Force wins esports free fire world series 2021 Singapore. (2021). Thairath. Retrieved May 13, 2021, from https://www.thairath.co.th/news/local/2104676 Chobpradit, S. (2020). How does the COVID-19 crisis affect social change? Journal of Chaiyaphum Review, 3(2), 1-14. https://train.cdd.go.th/wp-content/uploads/sites/104/2021/01/246255-

Article-Text-868979-1-10-20210101.pdf

Dota2 battles TI9 once again breaking the record for the highest prize money in the world. (2021). Sanook. Retrieved February 8, 2022, from https://www.sanook.com/game/1037569/EsportUnderground. (2021) What games does e-sport have? Retrieved February 8, 2022, from https://esport-underground.com/e-sport-มีเกมอะไรบาง

GantaroZX. (2021). The biggest esports tournaments in the history of famous battle royale games. Retrieved May 16, 2021, from https://www.thisisgamethailand.com/content/ SONIQS-is-a-New-Champion-in-2021s- PGIS.html

GarenaFreeFireTH. (2021). Free fire pro league season 5: Grand final. Retrieved November 5, 2021, from https://www.youtube.com/watch?v=BvFQHgJWs04&ab_channel=Garena FreeFireTH

Garena world 2021 gaming and e-sports exposition in the Covid-19 era moving ‘experience’ to online and keeping’ sense of community’ alive. (2021). Brandthink. Retrieved May 16, 2021, from https://www.brandthink.me/content/garena-world-2021?director=true

Hamari, J., & Sjöblom, M. (2017). What is eSports and why do people watch it? Internet research. Retrieved May 15, 2021, from https://www.researchgate.net/publication/306286205_ What_is_eSports_and_why_do_people_watch_it

Hongchumpair, P., & Sriphokhangkul, S. (2020). The potential of Khon Kaen Province development being a sport city. Journal of Local Governance and Innovation, 4(1), 15-30.

Hype. (2021). Close sentinels deal buy TenZ from cloud9 7-figure value. Retrieved May 25, 2021, from https://hype.army/blog/sentinels-finish-tenz-deal/Jittatruttha, C. (2019). Public policy: Concepts, analysis, case studies (2nd ed.). Bangkok: Chulalongkorn University Press.

Kaewchalerm, C. (2021). Unlike the Attack all around review, it reveals a detained image, after the battle PGI.S. Retrieved May 17, 2021, from https://www.oneesports.co.th/pubg/ไม่เหมือนรีวิว-attack-all-around-เผยภาพ

Kerdsuk, J., & Thaweesuk, L. (2019). Motivation of esports audience affects game addiction. Siam Communication Review, 12(2), 137-152.

Khueanphan, W., & Janngam, N. (2021). Legal issues related to contracts for esports athletes. Rajapark Journal, 15(38), 123-136.

Kittisuwan, A. (2021, 20 May). Managing director of focus advertising all-in-one e-sports company. Interview.

Murada, W. (2013). The effects of condominium expansion in upper Bangsaen community, Tambon Saesuk, Amphur Muang, Chonburi Province (Research report). Chonburi: Graduate School of Public Administration, Burapha University.

Nidapoll. (2020). E-sport, electronic sports in the perspective of Thai people. Retrieved May 16, 2021, from https://nidapoll.nida.ac.th/survey_detail?survey_id=151

Patthapee, A. (2017). The impacts of contruction and renovation project of state highways number 344 (Chonburi-Kleang) in the Section of Chonburi-Ban Beung on the public living in Amphoe Ban Beung, Chonburi Province (Master in Graduate School of Public

Administration). Burapha University. http://digital_collect.lib.buu.ac.th/dcms/files/5893 0273.pdf

Seanyen, T. Wentbap, W., Chuayprasit, W. Srayudh, K., & Hasoh, A. (2020). Analysis of dealing with COVID-19: The impact on aviation industry. Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences, 3(2), 209-220.

Siriphattrasopho, S. (2020). The covid-19 pandemic: Impacts on Thai small and mediums enterprises and strategies for revival. Journal of the Association of Researchers, 25(2), 10-30.

Smash. (2021). Financial modeling world cup-multiplayer battle. Retrieved May 26, 2021, from https://smash.gg/tournament/financial-modeling-world-cup-multiplayer-battle/details? ocid=usoc_TWITTER_M365_spl100002154171626

Thaigov. (2021). E-Sport DOTA 2 sports news announcement, ESL Thailand championship 2020. Retrieved May 13, 2021, from https://www.thaigov.go.th/news/contents/details/33544

Thanaboonchai, D. (2017). SAT has approved e-sports as official sport, Association President prepares for the national team camp to the world class, raises 300 million baht. Retrieved May 15, 2021, from https://thestandard.co/sat-support-esports/

The E-sports industry and its adaptation to COVID-19. (2021). Thai News. Retrieved May 16, 2021, from https://tna.mcot.net/sport-624893

The Government goes by itself! DOTA2 - ESL Thailand Championship 2020, The National E-sports Battle, is Open for Applications Today. (2020). Manager Online. Retrieved May 15, 2021, from https://mgronline.com/game/detail/9630000073197

Udomsuk, K., & Kaewma, J. (2019). Open the view of electronic sports Thailand. SSKRU Research and Development Journal, 6(2), 1-14.

Downloads

เผยแพร่แล้ว

2022-07-09