ผ้าพันคอพิมพ์ลายเรขศิลป์จากลวดลายส่วนประดับของปราสาทขอม กับการยอมรับผลิตภัณฑ์ (The graphic printed scarf products which used decorative motif patterns of ancient Khmer sanctuary and customer acceptance)
Main Article Content
Abstract
คุณค่าของลวดลายส่วนประดับของปราสาทขอมที่งดงามสามารถนำมาเป็นต้นแบบสู่การสร้างสรรค์ลวดลายเรขศิลป์ให้มีลักษณะร่วมสมัย เป็นสากลแต่คงอัตลักษณ์ของท้องถิ่นได้ โครงการวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงสำรวจเพื่อเป็นข้อมูลในการพัฒนาวางแผนการผลิตและพัฒนาการออกแบบผลิตภัณฑ์ผ้าพันคอพิมพ์ลายเรขศิลป์จากลวดลายส่วนประดับของปราสาทขอม โดยกำหนดประชากรเป็นการศึกษาจากผู้บริโภคชาวไทยที่ชมผลิตภัณฑ์ในคูหานิทรรศการในงานวันนักประดิษฐ์ประจำปี 2557 โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างโดยไม่ใช้หลักความน่าจะเป็นในการสุ่มตัวอย่าง แบบเจาะจง จำนวน 120 คน เพื่อศึกษาผลการยอมรับผลิตภัณฑ์เมื่อแรกเห็น ในการวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีทางสถิติ ผลการวิจัย คือ กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 15-24 ปี และ 35-44 ปี มีรายได้เฉลี่ย ต่ำกว่า 15,000 บาทต่อเดือน และมีอาชีพข้าราชการ เมื่อแรกเห็นผ้าพิมพ์ลายแล้วส่วนใหญ่รู้สึกชื่นชอบผลิตภัณฑ์ระดับมากที่สุด แต่เห็นว่าลวดลายสื่อถึงลวดลายส่วนประดับปราสาทขอมในระดับปานกลาง โดยรู้สึกชื่นชอบเนื้อผ้า สีสัน ลวดลาย เรียงตามลำดับในระดับมากที่สุด และส่วนใหญ่เห็นว่าราคาจำหน่ายผ้าพันคอต่อผืนที่สามารถตัดสินใจซื้อได้ง่าย คือ ช่วงราคา 251-500 บาท กับราคา 751-1,000 บาท ส่วนใหญ่ยอมรับว่าผ้าพิมพ์ลายมีเอกลักษณ์เฉพาะตัวในระดับมากที่สุด เห็นว่าจะได้รับความสนใจจากตลาดในระดับมากจากกลุ่มลูกค้าวัยผู้ใหญ่ซึ่งมีอายุระหว่าง 21-40 ปี เป็นกลุ่มลูกค้าหลัก ข้อเสนอแนะในการวิจัย ผู้ออกแบบจำเป็นต้องออกแบบผลิตภัณฑ์ทั้งเนื้อผ้า ลวดลายและสีสันให้เหมาะสมกับกลุ่มลูกค้าเป้าหมาย ลดต้นทุนสินค้าให้สามารถจำหน่ายได้ในราคาต่ำกว่าผืนละ 500 บาท หรือการเพิ่มมูลค่าผลิตภัณฑ์ด้วยการเล่าเรื่องราวแห่งคุณค่า เน้นการตลาดแบบสร้างความรู้สึกและเข้าใจคุณค่าสินค้าทางอารมณ์
The value of the decorative motif patterns of the ancient Khmer sanctuary accommodation can be used as a model to create a graphic design with contemporary style which is universal but still keeps its local identity. This survey research study collected data in making the production plans and developing the designs graphic printed scarf products which was designed by using the decorative motif patterns of the ancient Khmer sanctuary. Thai consumers who came to visit product display booth on the Thai Inventor’s Day 2014 were determined as the research population in the research methodology. The sample group of 120 exhibit booth visitors was selected by using a non-probability sampling technique called as a purposive sampling for finding the customer acceptance when the sample group first saw the products. The results from the study showed that the sample group consisted of female, aged 15-24 and 35-44 with the average income of less than 15,000 THB/month and they were government officers. When they first observed the fabrics, they felt satisfied with the products at the highest level. However, when they saw the decorative motif patterns of the ancient Khmer sanctuary, their satisfaction of the patterns was slightly dropped down at the fair level. In terms of customers satisfaction with the productat the highest level, the order started from fabrics, colors, and patterns, respectively. They had the highest satisfaction of the product and most of them viewed that the selling price for one piece of scarf that they could make their buying decision easier should be around 251-500 THB and 751-1,000 THB. Most of them recognized that the product’s fabrics were unique at the highest level. They also viewed that the fabrics will attract attention from the markets or adult customers aged 21-40 as the main group of customers at the high level. This research suggests that designers need to design the products in terms of fabrics, patterns, colors to meet with the needs and tastes of the target customer group, to reduce the product cost, so the products can be purchased less than 500 THB/piece, or to increase products’ value by creating the narratives of the fabrics/patterns to the customers. The market strategy should be focused on establishing sensation and understanding product’s value.
Article Details
References
Chiengkul, Witayakorn. (2008). Psychology of intelligence and creativity (จิตวิทยา ความฉลาดและความคิดสร้างสรรค์). Bangkok: The River.
Nakasava, A. (2012). 51 promotions to increase store sales tolerable (51 โปรโมชั่น เพิ่มยอดขายร้านทันตาเห็น). Bangkok: Technology Association (Thailand - Japan).
Ruechukol, Malinee. (2006). Factors affecting buying behavior silk One Tambon One Product of consumers in Nakhon Ratchasima province (ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าไหมโครงการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภคในจังหวัดนครราชสีมา). Nakhon Ratchasima, Nakhon Ratchasima Rajabhat University.
Sericulture Memorial Center Her Majesty Queen Sirikit. Chiangmai Province. (2012). The study of silk and silk products which meet the needs of consumers in Thailand (โครงการการศึกษาแนวทางการผลิตผ้าไหมและผลิตภัณฑ์แปรรูปจากผ้าไหมให้ตรงกับความต้องการของผู้บริโภคในประเทศไทย). [Online]. Retrieved March 28, 2012 from https://www.qsds.go.th/
Singyaboot, Supachai. (2000). Study the art style and the fabrics that affect the strength and. Self-reliance of local communities: a case study of silk that lines the Thai culture (ศึกษารูปแบบศิลปะและการจัดการผ้าทอที่ส่งผลต่อความเข้มแข็งและการพึ่งตนเองของชุมชนท้องถิ่น : ศึกษากรณีผ้าไหมแพรวาสายวัฒนธรรมผู้ไท จังหวัดกาฬสินธุ์). Mahasarakham: Mahasarakham University.
Suwachat, Noppamat. (2012). The creative community enrichment enterprise product case studies, processed fabrics (แนวทางการเพิ่มคุณค่าผลิตภัณฑ์วิสาหกิจชุมชนเชิงสร้างสรรค์ กรณีศึกษาผลิตภัณฑ์แปรรูปจากผ้า). Khon Kaen Documentation Annual Symposium 2555 Commission on Higher Education and University.
Wisuttupon, Chaijarern. (2011). Asian values. Trends that the world is moving on. Why the “creative economy” as a stimulating article Adrenaline result by 6 thinker (คุณค่าเอเชีย เทรนด์ใหม่ที่โลกกำลังเดินตาม”. ทำไมต้อง “เศรษฐกิจสร้างสรรค์” รวมบทความกระตุ้นอะดรีนาลินโดย 6 นักคิด). (2nd edition). Bangkok: House Republican Leasing Contract.