การพัฒนาหนังสือสามมิติ เรื่อง วิธีการนุ่งห่มผ้าของภาคอีสานด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ (Development of a 3D book: wrapping cloth method of Isan region using augmented reality technology on android operating system)

Main Article Content

ชาญชัย ศุภอรรถกร (Chanchai Supaartagorn)
ชาญชัย ในทอง (Chanchai Naithong)

Abstract

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ออกแบบและพัฒนาหนังสือสามมิติ  เรื่อง วิธีการนุ่งห่มผ้าของ ภาคอีสานด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม 2) สอบถามความพึงพอใจที่มีต่อหนังสือสามมิติ เรื่อง วิธีการนุ่งห่มผ้าของภาคอีสาน ซึ่งเป็นการจำลองโมเดลวิธีการนุ่งห่มผ้าในลักษณะแอนิเมชันบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ เราสาธิตการใช้งานโดยการนำเสนอเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม ซึ่งเป็นเทคโนโลยีที่ง่ายต่อการใช้งาน เนื่องจากผู้ใช้งานจะรู้สึกเหมือนว่าพวกเขากำลังทำงานกับวัตถุของจริง โดยการนำวัตถุเสมือนมาประกอบเข้ากับบริบทของโลกแห่งความจริงสามารถทำให้ผู้ใช้งานเกิดประสบการณ์ที่มีความหมายและมีคุณค่าน่าจดจำ ผลการวิจัยพบว่า 1) ขั้นตอนการออกแบบและพัฒนามี 6 ขั้นตอน มีรูปแบบสามมิติจำนวน 5 โมเดล ได้แก่ โจงกระเบน โสร่ง ซิ่น ผ้าเบี่ยงแบบไท-ลาว ภูไท และผ้าเบี่ยงแบบกูย เขมร 2) ผลการศึกษาความพึงพอใจจากผู้ใช้ จำนวน 40 คน ค่าเฉลี่ยความพึงพอใจอยู่ในระดับดีมาก ได้ค่าคะแนนเฉลี่ยรวมเท่ากับ 4.53 และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.04 ซึ่งสรุปได้ว่า หนังสือสามมิติเรื่องวิธีการนุ่งห่มผ้าของภาคอีสานนี้ ช่วยให้ผู้ใช้ได้รู้ขั้นตอนวิธีการนุ่งห่มผ้าของภาคอีสานที่ถูกต้อง ทั้งยังช่วยอนุรักษ์ศิลปะการนุ่งห่มผ้าของภาคอีสานให้แก่คนยุคหลังอีกด้วย


The purpose of this research was to 1) design and develop a 3D book: wrapping cloth method of Isan region using augmented reality technology and 2) study the satisfaction of the 3D book: wrapping cloth method of Isan region. Wrapping cloth method was simulated in animation which was able to run on the Android operating system. We demonstrate the wrapping cloth method by presenting an augmented reality that is a user-friendly technology as users feel like they are working with real objects. Implanting virtual objects into the reality world provides users with meaningful and memorable experiences. The results showed that 1) there are 6 steps in design and development process and 5 models in 3D, including loincloths, sarongs, Pha Sin, shawls of Thai-Laos Putai and shawls of Kui Khmer. 2) Based on 40 users, users’ satisfaction was in strongly agree level (X̅ = 4.53) with standard deviations (S.D.) at 0.04. It was found that the 3D book could help users to know the correct method of wrapping cloth in Isan region, as well as promote the art of cloth wrapping method preservation of Isan region for the next generations.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Articles)

References

Angelopoulou, A., Bouki, V., Economou, D., & Psarrou, A. (2011). Mobile Augmented Reality for Cultural Heritage. In Proceeding of 4th International ICST Conference in London, (pp. 15-22). Berlin: Springer.

Bunlikhitsiri, Bunchoo. (2018). Designing of Augmented Reality Media for Eastern Center of Art and Culture (การออกแบบสื่อความเป็นจริงเสริมหอศิลปะและวัฒนธรรมภาคตะวันออก). Journal of Information Science, 36(3): 19-41.

Ding-Yu, L. (2016). Combined with Augmented Reality Navigation Applications in The Library. In Proceeding of the IEEE International Conference on Advanced Materials for Science and Engineering, (pp. 441-443). Piscataway, New Jersey: Institute of Electrical and Electronics Engineers.

Ditcharoen, Nadh, & Polyiam, Korawat. (2014). Development of Learning Media in Topics of Atomic Structure and Chemical Bond with Augmented Reality Technology (การพัฒนาสื่อการเรียนรู้เรื่องโครงสร้างอะตอมและพันธะเคมีด้วยเทคโนโลยีออกเม็นเต็ดเรียลลิตี). Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning, 5(1): 21-27.

Dowsai, Jintana, & Nattawuttisit, Sooksawaddee. (2018). The Development of 3D Interactive Recommendation Model for Agriculture Products using Augmented Reality Technology (การพัฒนาแบบจำลองสารสนเทศสามมิติเชิงแนะนำสำหรับผลิตภัณฑ์ฟาร์มเกษตร ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสมือน). PKRU Sci Tech Journal, 2(1): 7-12.

Hosch, W. L. (2010). Augmented Reality Computer Science. Encyclopedia Britannica. [Online]. Retrieved September 10, 2019 from https://www.britannica.com/technology/augmented-reality

Jitkaseamphuree, Apivadee, Sarasalin, Pisprapai, & Panichrutiwong, Chaiporn. (2019). Augmented Reality for Thai Ceramic Pottery Display (เทคโนโลยีความจริงเสริมเพื่อการจัดแสดงเครื่องถ้วยไทย). In Proceeding of RSU Research Conference, (pp. 373-381). [Online]. Retrieved September 10, 2019 from https://rsucon.rsu.ac.th/files/proceedings/nation2019/NA19-029.pdf

Sripramai, Autcharawut, & Limpinan, Potsirin. (2017). Development of Augmented Reality to Promote Tourism Mahathat Sukhothai Temple (การพัฒนาเทคโนโลยีเสมือนจริงส่งเสริมการท่องเที่ยววัดมหาธาตุ). In Proceeding of the 5th Undergraduate Conference on Computing, (pp. 44-48). Pitsanulok: Naresuan University.

Siltanen, Sanni. (2012). Theory and Applications of Marker-based Augmented Reality. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland.

Steve, A. (2016). Practical Augmented Reality. London: Pearson Education.

Samanchart, Sitthichai. (2019). Northeastern Textile Heritage (มรดกภูมิปัญญาสิ่งทออีสาน). Bangkok: The Agricultural Co-operative Federation of Thailand.