การพัฒนาสื่อการเรียนรู้ด้วยการมีส่วนร่วมของคนในชุมชนเพื่อจัดแสดงในจิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว ตำบลคูบัว อำเภอเมือง จังหวัดราชบุรี (Development of learning media with community participation for an exhibition in Jipathaphan Kubua village museum, Muang district, Ratchaburi province)

Main Article Content

สหะ พุกศิริวงศ์ชัย (Saha Puksirivongchai)
วัชรพล หงษ์ทอง (Vatcharapol Hongthong)

Abstract

การวิจัยเรื่อง การพัฒนาสื่อการเรียนรู้ด้วยการมีส่วนร่วมของคนในชุมชนเพื่อจัดแสดงในจิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว ตำบลคูบัว อำเภอเมือง จังหวัดราชบุรี มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาสื่อการเรียนรู้ด้วยการมีส่วนร่วมของคนในชุมชนเพื่อจัดแสดงในจิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว ตำบลคูบัว อำเภอเมือง จังหวัดราชบุรี 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้เข้าชมที่มีต่อจิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว ตำบลคูบัว อำเภอเมือง จังหวัดราชบุรี การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม (participatory action research) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ผู้วิจัยใช้วิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (purposive sampling) แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มผู้ให้ข้อมูล ประกอบด้วย ปราชญ์ชาวบ้าน นักวิชาการ ผู้นำชุมชน และเจ้าหน้าที่จิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว ส่วนกลุ่มทดลองใช้สื่อการเรียนรู้ในจิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว ประกอบด้วย ประชาชนในตำบลคูบัว เยาวชนและนักท่องเที่ยว เครื่องมือที่ใช้คือแบบสัมภาษณ์ความคิดเห็น การสนทนากลุ่ม และแบบสอบถามความคิดเห็น ผลการวิจัยสรุปว่า 1) รูปแบบของสื่อสื่อการเรียนรู้ที่เหมาะสมกับการจัดแสดงในจิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว คือการประยุกต์ใช้สื่อสมัยใหม่ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม (augmented reality) 2) ความพึงพอใจของผู้เข้าชมที่มีต่อการใช้งานสื่อเสมือนจริงของจิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัวมีความเหมาะสม มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก


The research entitled “Development of Learning Media with Community Participation for an Exhibition in the Jipathaphan Kubua Village Museum in Ban Bua Sub District, Amphur Muang District, Ratchaburi” aims to develop the learning media from community participation for an exhibition of the Jipathaphan Kubua Village Museum and the visitors’ satisfaction with the museum through Participatory Action Research (PAR). The researcher used a purposive sampling method, dividing the participants into two groups: 1) informants including the local philosophers, academics, community leaders and the museum staff, and 2) the experimental group who tested the learning media in the museum including the Kubua locals, teenagers and tourists. The tools used were interviews, group discussions and questionnaires. The research concluded that the problems and needs of the people in the community in the exhibition of learning media on the first floor of the exhibition room are the lack of descriptions on the display despite the appropriateness of real media and model types. On the second floor, video projectors are not working properly, therefore, they could not show the information in each room when viewing the display. The solution is the adaptation of modern media and reality technology. The visitors’ average satisfaction toward the use of the media was at a very high level. The research recommends a follow-up study to understand the identity of Thai people after participating in the production of media for the Jipathaphan Kubua Village Museum. Moreover, other display technologies should be integrated with Augmented Reality (AR).

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Articles)

References

Bangthamai, Eaknarin, Boonpasert, Siritorn, & Saneewong Na Ayuthaya, Noraphat. (2015). The Development of Learning Media with The Community Participation by Using an Archeological Learning Resource of Nongratchawat, Suphanburi province to Encourage Creative Learning (การพัฒนาสื่อการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมกับชุมชนโดยใช้แหล่งเรียนรู้โบราณคดีหนองราชวัตร จังหวัดสุพรรณบุรี เพื่อส่งเสริมการเรียนรู้เชิงสร้างสรรค์). Veridian E-Journal, 8(1): 1-17.

Jipathaphan. (2010). Jipathaphan Kubua Village Museum (จิปาถะภัณฑ์สถานบ้านคูบัว). [Online]. Retrieved September 3, 2015 from http://www.jipathaphan.com/index.php?lay=show&ac=article&Id=417965&Ntype=1

Kaewthep, Kanjana. (2001). Critical theory (การศึกษาสื่อมวลชนด้วยทฤษฎีวิพากษ์). Bangkok: Parb Pim.

Meesatane, Veerapong. (2007). Ratchaburi People (ฅนราชบุรี). Ratchaburi: Tamarack Print.

Nitadsin, Worawit. (2008). Instructional and Innovation for Learning (สื่อและนวัตกรรมแห่งการเรียนรู้). Pathum Tani: Skybook.

Satongmai, Laddawan. (2013). Augmented Reality Technology (เทคโนโลยีเสมือนจริง). [Online]. Retrieved September 3, 2015 from http://ladawan24nong.blogspot.com/2013/08/virtual-classroom.html

Tosakul, Kitivit, Thongtha, Prakajpol, Nilawan, Pariwat, Kamudyodhin, Karin, & Wiriyawit, Nathanan. (2016). Participatory Development the Public Relations Media of Five Precepts as for Secondary School Level: A Case Study of School in Subordinate to Bangkok Metropolitan (การพัฒนาสื่อประชาสัมพันธ์อย่างมีส่วนร่วมเรื่องศีลห้าของนักเรียนมัธยมตอนต้น : กรณีศึกษาโรงเรียนในสังกัดกรุงเทพมหานคร). Journal of the Association of Researchers, 21(2): 158-170.

Vithayarat, Surasit. (n.d.). Development of New Media (พัฒนาการสื่อใหม่). [Online]. Retrieved September 17, 2015 from http://utcc2.utcc.ac.th/localuser/amsar/PDF/New%20Media.pdf

Wikipedia. (2018). Tavaravadee (ทวารวดี). [Online]. Retrieved August 17, 2017 from https://th.wikipedia.org/wiki/%E0%B8%97%E0%B8%A7%E0%

B8%B2%E0%B8%A3%E0%B8%A7%E0%B8%94%E0%B8%B5