รูปแบบการบรรเลงซอสามสายที่ปรากฏในขนบดนตรีไทย (The patterns of the three-stringed fiddle playing (Sosamsai) as appeared in Thai traditional music)
Main Article Content
Abstract
บทความวิจัยเรื่องนี้เป็นส่วนหนึ่งของการทำวิทยานิพนธ์ในระดับปริญญาเอก สาขาดุริยางคศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการบรรเลงซอสามสายที่ปรากฏในขนบดนตรีไทย และดำเนินการวิจัยโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ นำเสนอเชิงพรรณนา ศึกษาจากข้อมูลเชิงเอกสาร ข้อมูลสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ นำข้อมูลมาวิเคราะห์ สังเคราะห์ตามวัตถุประสงค์งานวิจัย ผลการวิจัย สรุปว่า รูปแบบการบรรเลงซอสามสายที่ปรากฏในขนบดนตรีไทยมี 6 รูปแบบ คือ แบบขับไม้ แบบเคล้า แบบรับร้อง-ส่งร้อง แบบคลอร้อง แบบเลียนเสียงร้อง และแบบเดี่ยว งานวิจัยเรื่องนี้ จะเป็นประโยชน์สำหรับผู้ที่สนใจงานด้านดุริยางคศิลป์และสามารถใช้เป็นแนวทางในการศึกษาค้นคว้าด้านดนตรีวิทยา อีกทั้งยังนำไปสู่แนวทางการบรรเลงซอสามสายตามรูปแบบของการบรรเลงซอสามสายที่ปรากฏในขนบดนตรีไทยได้ชัดเจนมากขึ้น
This research article is part of the doctoral thesis of the Department of Music, the Faculty of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University. Its objective was to study the patterns of playing Sosamsai as appeared in Thai traditional music. The research was conducted by using qualitative research methodology, descriptive presentation, and a study from both documentary data as well as interviews with qualified experts. The data was then analyzed and synthesized according to research objectives. The results of the research show that there are 6 styles of the Sosamsai playing in Thai traditional music, namely, wood-playing (Khabmai), blending (Khlao), chord-singing (Rabrong-Songrong), choral-singing (Khlorong), vocal imitating (Liansiangrong), and solo (Diaw). This research will be beneficial for those who are interested in music and can be used as a guide for musicology research. It also leads to distinct patterns of Sosamsai playing as appeared in Thai traditional music.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Chaiseri, Phichit. (2016). Musical form Analysis (สังคีตลักษณ์วิเคราะห์). Bangkok: Chulalongkorn University Press.
Arunrat, Pongsilp. (2016). Melodious Sound of Saw Sam Sai : Recording, Analytical Program Notes and Music Notaion (เสียงเสนาะซอสามสาย : การบันทึกเสียงพร้อมบทวิเคราะห์และโน้ตสากล). Nakhon Pathom: Silpakorn University.
The Fine Arts Department. (1988). 100 years Phraya Anumanratchathon The complete thesis work by Professor Phraya Anumanratchathon Art and Entertainment, Volume 1: A collection of Arts and Entertainment Topics (100 ปี พระยาอนุมานราชธน งานนิพนธ์ชุดสมบูรณ์ของศาสตราจารย์ พระยาอนุมานราชธน หมวดศิลปะและการบันเทิง เล่มที่ 1 เรื่อง รวมเรื่องศิลปะและการบันเทิง). Bangkok: The Printing House of the Teachers’ Council.
The Royal Institute. (2002). Encyclopedia of Thai Music Terms Kita Part - Orchestral (สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ - ดุริยางค์). Nonthaburi: Sahamitr Printing.
Tramote, Montri. (2002). Description of Thai Music (คำบรรยายวิชาดุริยางคศาสตร์ไทย). Bangkok: The Fine Arts Department.
Interviews
Mahavinijchaimontri, Lerkiat, Senior music artist, Bureau of Music, The Fine Arts Department. Interview, March 8, 2019.