มนายสนูน : นาฏกรรมจากความเชื่อแม่ซื้อของชาวเขมรถิ่นไทยในจังหวัดสุรินทร์ (Manai Sanoon: Performance of “Past Life Mother” – the belief of Thai Khmer in Surin Province, Thailand)

Main Article Content

พงศธร ยอดดำเนิน (Pongsatorn Yoddumnean)

Abstract

บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพิธีกรรม ความเชื่อ ขั้นตอนและองค์ประกอบทางนาฏกรรมจากความเชื่อแม่ซื้อของชาวเขมรถิ่นไทยในจังหวัดสุรินทร์ ศึกษาด้วยวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ การรวบรวมข้อมูลจากเอกสาร การดำเนินกิจกรรมภาคสนาม การสัมภาษณ์เชิงลึกและการสังเกตการณ์ ผลการศึกษาพบว่า นาฏกรรมในพิธีกรรมมนายสนูนของกลุ่มวัฒนธรรมเขมรถิ่นไทยเป็นพิธีกรรมที่เกี่ยวกับวัฏจักรชีวิตในช่วงวัยเกิด ตามความเชื่อเรื่องแม่ซื้อหรือเทพยดาผู้ดูแลเด็กมาตั้งแต่อดีตชาติตามมาหยอกล้อ หรือไม่พอใจในการเลี้ยงดูของมารดา เป็นสาเหตุให้เด็กเกิดอาการเจ็บป่วย หรือร้องไห้โดยไม่มีสาเหตุ จึงมีการจัดพิธีกรรมเพื่อบูชาแม่ซื้อ ประกอบพิธีโดยแม่ครูร่างทรง ขั้นตอนเริ่มด้วยบูชาครู การเข้าทรงแม่ซื้อการแบ่งลูก และการรับขวัญ มีองค์ประกอบทางนาฏกรรมที่แสดงบทบาทหน้าที่ของแม่ในด้านงานบ้าน งานครัว เช่น การตำข้าวฝัดข้าว หุงข้าว ทำกับข้าว และเลี้ยงดูลูกในวัยแรกเกิดด้วยความเหนื่อยยาก มีการบรรเลงดนตรีประกอบ ขับร้องพรรณนาถึงบุญคุณของแม่และความสัมพันธ์ระหว่างแม่กับลูกตั้งแต่อดีตชาติ นาฏกรรมนี้มุ่งแสดงบทบาทของแม่ให้เห็นถึงภาระในการเลี้ยงดูลูกและสมาชิกในครอบครัว สารพันปัญหาในการเลี้ยงลูก มีการต่อรองและสร้างข้อสัญญาระหว่างครอบครัวของเด็กและแม่ซื้อเพื่อให้เด็กหายขาดจากอาการเจ็บป่วย และการขอพรให้เด็กเจริญเติบโตสมบูรณ์ด้วยพลานามัยและสติปัญญานาฏกรรมนี้แสดงถึงความรักและการเอาใจใส่กับสมาชิกในครอบครัว ความสัมพันธ์ทางเครือญาติ และความหลากหลายของวิธีการบำบัดโรค สะท้อนผ่านพิธีกรรม การปฏิบัติ สาระและวิธีการเลี้ยงดูเด็กในวัยแรกเกิด อันเป็นการสร้างสิ่งแวดล้อมให้สำนึกในพระคุณบุพการี


This research aimed to investigate the rituals, beliefs, and terpsichorean elements within the belief in the “Past Life Mother” of Thai Khmer community in Surin Province, Thailand. The research was conducted with qualitative research methods, and data was collected via fieldwork activities, in-depth interviews, and observations. The findings showed that the terpsichorean activities in Manai Sanoon ritual of Thai Khmer group are related to infancy. According to the belief, when an infant contracted an illness or cried for no apparent reason, it was attributed to the visit of the Past Life Mother or Fairy God Mother from the infant’s past life. She was believed to play with the infant or express dissatisfaction with the way the mother had raised the baby. Therefore, a ritual to appease the Past Life Mother was organized through a medium. The ritual included honoring the medium, communicating with the Past Life Mother, inviting her to possess the medium, agreeing to jointly own the baby, and blessing the baby’s soul. There were terpsichorean elements to represent household chores of the mother, such as pounding half-milled rice, separating husk using a bamboo sifter, cooking rice, cooking, and taking care of a newborn with difficulties. They incorporated music and singing into the performance to narrate the mother’s favors and the bond between the mother and the baby from their past life. This performance exhibited the mother’s duties in taking care of the baby, as well as everyone in the family, and emphasized the difficulties of raising a baby. Moreover, an agreement was made between the baby’s family and the Past Life Mother to bless the baby, ensuring it would never fall sick again and would be filled with healthiness and wit. The performance reflected the bond among relatives and the diversity in curing diseases with rituals, practices, and ways of raising a child during his or her infancy, creating an environment that serves as a reminder of individuals parents’ kindness.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Articles)

References

Chuengsatiansup, Komatra. (2005). Introduction: Anthropology and the Diversity of Health Cultures (บทนำ: มานุษยวิทยากับความหลากหลายของวัฒนธรรมสุขภาพ) [Unpublished manuscript]. Faculty of Social Sciences, Chiang Mai University.

Deesom, Pimwalee. (2019). Panjol Mamuad Ritual Performance of Surin Province (นาฏกรรมในพิธีกรรมปัญโจลมะม็วด จังหวัดสุรินทร์). Master’s dissertation, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.

Kaewla, Wasana. (2014). Learning resource for community : Case study on traditional Phanom-Dongreak medicine from Ah-Lokaya Place in Thailand and Cambodia (แหล่งเรียนรู้เพื่อชุมชน : กรณีศึกษาการแพทย์พนมดงรักจากอโรคยาศาลาในไทยและกัมพูชา). Journal of Research and Development Buriram Rajabhat University, 9(2): 69-77.

Khampheo, Somchai. (2013). Dance Style Heals Well-Being (นาฏลีลาเยียวยาสุขภาวะ). Mahasarakham: Mahasarakham University Press.

Khongphianthum, Chanchai, Hongsawan, Siriwong, & Songkrao, Apinun. (2013). Ghosts in Isaan: Beliefs and Rituals Related to Ghosts of Thai-Lao Thai-Khmer Thai-Suay and Vietnamese Ethnic Group Living in the Southern Isan of Thailand (เรื่องผีในอีสาน: ความเชื่อและพิธีกรรมที่เกี่ยวข้องกับผีของกลุ่มชาติพันธุ์ลาว เขมร ส่วย และเวียดนาม ที่อาศัยอยู่ในบริเวณอีสานใต้ของประเทศไทย). Ubon Ratchathani: Ubon Ratchathani University Press.

Khowdee, Sarapee. (2012). The role of Jolmamuad Rite in Khmer community, Surin Province (บทบาทหน้าที่ของพิธีกรรม “การโจลมะม็วด” ต่อชุมชนเขมร จ.สุรินทร์). Journal of Liberal Art, Ubon Ratchathani University, 8(1): 153-196.

Kittikong, Tanatchaporn. (2020). Performance: Basic Understanding of Performance (การแสดง/Performance: ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับเพอร์ฟอร์มานซ์). Khon Kaen: Khon Kaen University Press.

Makrudin, Sarun. (2021). Mae Sue: The belief and iconography of guardian goddesses of infants in Central Thailand (แม่ซื้อ: รูปแบบและความเชื่อเรื่องเทพีผู้รักษาเด็กที่พบในพื้นที่ภาคกลางของประเทศไทย). Damrong Journal of the Faculty of Archaeology Silpakorn University, 20(2): 177-206.

Nathalang, Siraporn. (2020). Folklore Theory Scientific Methods in the Analysis of Legends-Folk Tales (ทฤษฎีคติชนวิทยา วิธีวิทยาในการวิเคราะห์ตำนาน-นิทานพื้นบ้าน) (4th ed.). Bangkok: Chulalongkorn University Press.

Phramaha Weera, Suksawang. (2007). Mamuat : Ritual and Belief of Northern Khmer in Amphoe Krasang Buriram Province (มะม็วด : พิธีกรรมและความเชื่อของกลุ่มคนพูดภาษาเขมรถิ่นอำเภอกระสัง จังหวัดบุรีรัมย์). Master’s dissertation, Silpakorn University, Bangkok, Thailand.

Royal Society. (2013). The Royal Institute’s Dictionary B.E. 2554 (พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554). Bangkok: Nanmeebooks.

Sanga, Patra, Nanthamongkolchai, Sutham, Pakdevong, Nam-Oy, Chaumpluk, Rawewan, Pinprathip, Rueangsak, Rakwong, Kittiya, Panthurat, Rapeepan, Butdee, Chaichana, Mahathep, Priyaporn, & Chuprapawan, Chanpen. (2003). Birth Traditions: Caring for Newborns in a Cultural Context in the Way of Life of Communities in 4 Districts of Thailand. A Qualitative Study in a Long-Term Research Project in Thai Children (ประเพณีการเกิด: การดูแลทารกแรกเกิดตามบริบททางวัฒนธรรมในวิถีชุมชน 4 อำเภอ ของประเทศไทย การศึกษาเชิงคุณภาพในโครงการวิจัยระยะยาวในเด็กไทย). Bangkok: Thailand Science Research and Innovation (TSRI).

Satsanguan, Ngampit. (1995). Cultural Anthropology (หลักมานุษยวิทยาวัฒนธรรม) (3rd ed.). Bangkok: Thammasapa Printing House.

Seesupon, Narisara. (2015). Teaching Materials Course: Northeastern Dance Skills 2 (เอกสารประกอบการสอนรายวิชาทักษะนาฏศิลป์อีสาน 2). [Online]. Retrieved January 20, 2022 from https://portal5.udru.ac.th/ebook/pdf/upload/1765f4T96XAz40A6.v54.pdf

Silpachaisri, Narumol. (2018). Mae-seu’s Thai Puppet (หุ่นกระบอกแม่ซื้อ). Bangkok: Rajamangala University of Technology Rattanakosin.

Sriboonnark, Kruajit. (1991). The Dances of The Thai-Khmer in Amphoe Muang, Surin Province (การฟ้อนรำของชาวไทยเขมรในเขตอำเภอเมือง จังหวัดสุรินทร์). Master’s dissertation, Srinakharinwirot University, Mahasarakham, Thailand.

The Fine Arts Department, Ministry of Culture. (1983). Tribhum Katha or Tribhum Phra Ruang Royal Writings of Phra Maha Thammaracha I, Phaya Lithai, New Audited Edition (ไตรภูมิกถา หรือ ไตรภูมิพระร่วง พระราชนิพนธ์พระมหาธรรมราชาที่ 1 พญาลิไทย ฉบับตรวจสอบชำระใหม่). Bangkok: The Fine Arts Department.

The Fine Arts Department, Ministry of Culture. (2020). Obstetrics in the Past of Siam (สูติกรรมในอดีตของสยาม). Bangkok: Santa Printing.

The Fine Arts Department, Ministry of Culture. (2022). Arogya Panidhana: The Resolution for Humanity to be Devoid of Ailment (อาโรคยปณิธาน : ความปรารถนาที่จะให้ปวงมนุษยชาติพ้นจากโรค). Nakhon Pathom: Rungsilp Printing (1977).

Thoenmongkhon, Phongladda. (1996). The Dances Originated from Rituals in Isan (การฟ้อนที่สืบเนื่องจากพิธีกรรมที่ปรากฏในภาคอีสาน). Master’s dissertation, Mahasarakham University, Mahasarakham, Thailand.

Wannasiri, Niyaprun. (2007). Social Anthropology and Culture: The Comprehensive Concept, Theory, Origins, and Significance of the Social Anthropology and Culture (มานุษยวิทยาสังคมและวัฒนธรรม : แนวคิด ทฤษฎี ความเป็นมา และสาระสำคัญ ด้านมานุษยวิทยาสังคมและวัฒนธรรม ฉบับสมบูรณ์). Bangkok: Expernet.

Weeraprajak, Kongkaew. (2018). Mother of Gods Who Protect Babies (แม่ซื้อ : เทวดาผู้คุ้มครองเด็กทารก). [Online]. Retrieved January 10, 2022 from https://www.watpho.com/th/article/detail/284

Weesapen, Weenah. (2006). Drama Literature (วรรณคดีการละคร) (2nd ed.). Mahasarakham: Apichat Printing.

Interviews

Deesom, Sumruam, Interview, March 15, 2022.

Panthong, Phon, Interview, March 13, 2022.

Panthong, Prasrai, Interview, March 13, 2022.

Saenkla, Come, Interview, March 12, 2022.

Thamnam, Phimsen, Interview, March 14, 2022.