เดปอทู : ประติมากรรมสำนึกรักษ์ป่า (Dae Paw Thoo: Sculpture for awareness and conservation of the forest)

Main Article Content

จักรกริช ฉิมนอก (Chakkrit Chimnok)
ฉลองเดช คูภานุมาต (Chalongdej Khuphanumat)

Abstract

บทความวิจัยเรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาบริบทวัฒนธรรม วิถีชีวิตของกลุ่มชาติพันธุ์ปกาเกอะญอในภาคเหนือตอนบนของประเทศไทย ทั้งในด้านประวัติความเป็นมา แนวคิด ความคิดความเชื่อในการอนุรักษ์รักษาธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม 2) เพื่อสร้างสรรค์ผลงานประติมากรรม “เดปอทู : ประติมากรรมสำนึกรักษ์ป่า” โดยการสังเคราะห์และนำองค์ความรู้ที่ได้จากการศึกษาในพื้นที่บ้านห้วยหินลาดใน หมู่ที่ 7 ตำบลบ้านโป่ง อำเภอเวียงป่าเป้า จังหวัดเชียงรายซึ่งเป็นการเลือกตัวอย่างแบบจงใจ มาเป็นแรงบันดาลใจสร้างสรรค์ผลงานประติมากรรมร่วมสมัยเพื่อกระตุ้นสำนึกอนุรักษ์และรักษาสิ่งแวดล้อมธรรมชาติ ผลการศึกษา พบว่า 1) วัฒนธรรม ระบบความเชื่อ ศาสนา และวิถีชีวิตของกลุ่มชาติพันธุ์ปกาเกอะญอ ยึดโยงผู้คนในสังคมเข้าด้วยกัน โดยการพึ่งพาอาศัยกันและยังคงอยู่ในสำนึกของชาวปกาเกอะญอ พิธีกรรมบางส่วนมีความสัมพันธ์ระหว่างคน ธรรมชาติ สิ่งเหนือธรรมชาติ จึงทำให้คงวิถีชีวิต ความคิดความเชื่อในการเคารพ อนุรักษ์รักษาธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม 2) ผู้วิจัยได้สร้างสรรค์ผลงานประติมากรรมจากไม้ไผ่ซึ่งเป็นวัสดุธรรมชาติ ทั้งหมด 3 ชุด รวม 7 ผลงาน ได้แก่ ชุดที่ 1 เดปอทู จำนวน 5 ผลงาน ชุดที่ 2 สายสัมพันธ์คน-ป่า จำนวน 1 ผลงาน และชุดที่ 3 เมล็ดพันธุ์จิตวิญญาณ จำนวน 1 ผลงาน เพื่อเป็นการสะท้อนความเชื่อ แนวคิดในการดำเนินชีวิตของกลุ่มชาติพันธุ์ปกาเกอะญอที่เกิดจากความสัมพันธ์ระหว่างคน ธรรมชาติ และสิ่งเหนือธรรมชาติ ในการเป็นสื่อกลางที่จะทำให้ผู้ชมเกิดการรับรู้และเรียนรู้เป็นฐานการอนุรักษ์รักษาธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม รวมถึงการมีส่วนช่วยส่งผลให้เกิดการต่อยอดองค์ความรู้ให้แก่เยาวชนและผู้ที่สนใจต่อไป


This research article aims to 1) study the Pakakayo ethnic group in the northernmost part of Thailand by examining their historical background, ideological dimensions, and beliefs related to nature and environmental conservation, and 2) create the sculpture titled “Dae Paw Thoo: Sculpture for Awareness and Conservation of the Forest,” using insights from field research conducted in Ban Huai Hin Lat Nai Village, Moo 7, Ban Pong Subdistrict, Wiang Pa Pao District, Chiang Rai Province. The research employed purposive sampling to gather information that would inspire the creation of a contemporary sculpture aimed at promoting environmental consciousness and nature conservation. The study’s findings indicate that 1) the Pakakayo’s religious beliefs, culture, and way of life foster community unity through a system of mutualism. Their ceremonies, which reflect the interaction between humans, nature, and the supernatural, help preserve their way of life and reinforce their respect for and conservation of nature and the environment. 2) The researcher created a series of sculptures from interwoven bamboo strips, comprising three sets with a total of seven pieces. The first set, “Dae Paw Thoo,” consists of five pieces; the second set, “Relation between Man and Forest,” includes one piece; and the third set, “Seed of the Spirits,” consists of one piece. These works reflect the Pakakayo’s beliefs and concepts about the relationship between people, nature, and the supernatural, serving as a medium to enhance awareness and understanding of environmental conservation. This process also contributes to the expansion of knowledge among youth and other interested
individuals.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Articles)

References

Bourdieu, P. F. (2007). The Economy of Symbolic Property [L’ Économine des biens symboliques, chapitre 6 - extrait de Raisons pratiques. Sur la théorie de l’action] (เศรษฐกิจของทรัพย์สินเชิงสัญลักษณ์) (C. Sa-ngampaisansuk, Trans. & N. Prachakul, Ed.). Bangkok: Khop Fai. (Original work published 1994).

Buadaeng, Kwanchewan. (2006). Change in the Social Conditions of the Karen Ethnic Minority Group and Their Urban Migration in Thailand (กะเหรี่ยง : หลากหลายชีวิตจากขุนเขาสู่เมือง). Chiang Mai: Ming Muang Printing House.

Charoenniyomprai, Udom, Phichetkulasamphan, Chanthanee, & Tharawarodom, Wilawan. (2006). Indigenous Knowledge, Customary Use of Natural Resources and Sustainable Biodiversity Management: Case Study of Hmong and Karen Communities in Thailand (Research report) (การใช้ภูมิปัญญาท้องถิ่นในการจัดการทรัพยากรธรรมชาติและความหลากหลายทางชีวภาพอย่างยั่งยืนตามจารีตประเพณีของชนเผ่าพื้นเมืองในประเทศไทย : กรณีศึกษาชุมชนม้งและกะเหรี่ยง) (รายงานการวิจัย). Chiang Mai: Co-Kayan Media Team.

Green Globe Institute. (2018). Ban Huai Hin Lat Nai, Nature as a Way of Life Chiang Rai Province (บ้านห้วยหินลาดใน ธรรมชาติคือวิถีแห่งชีวิต จังหวัดเชียงราย). [Online]. Retrieved October 11, 2020 from https://www.greenglobeinstitute.com/Frontend/Content?ContentID=5ad02ee1-9f27-4ccc-8b5e-29f72ef38d1a

Indigenous Media Network (IMN). (2015). Basic Information about Indigenous Peoples in Thailand (ข้อมูลพื้นฐานเกี่ยวกับชนเผ่าพื้นเมืองในประเทศไทย). [Online]. Retrieved March 29, 2024 from https://url.in.th/dsOtO

Jabjone, Samart. (2018). Sculpture and Humans (ประติมากรรมกับมนุษย์). Buriram: Buriram Rajabhat University Printing House.

Kaewpho, Parinya. (2005). Sculpture Studies (ประติมากรรมวิทยา). Chiang Rai: Chiang Rai Rajabhat University.

Kurze, C. (n.d.). Jaakko Pernu. [Online]. Retrieved January 23, 2021 from https://www.ignant.com/2012/06/18/jaakko-pernu/

Leerabhandh, Sudarat (Ed. & Trans.). (n.d.) Teaching Documents Sculpture Subject (เอกสารประกอบการเรียนการสอน วิชาประติมากรรม). n.p.

Makarabhirom, Pearmsak. (2023). Forest Protects People, People Protect Forest Through Art (ป่ารักษ์คน คนรักษ์ป่า ด้วยงานศิลปะ). Paper presented at the Conference on People-Forest Conservation in The Office of Arts and Culture Chiang Rai Rajabhat University. Chiang Rai. March 17.

Nimsamer, Chalood. (2010). Composition of Art (องค์ประกอบของศิลปะ) (7th ed.). Bangkok: Amarin.

Northern Development Foundation, & Northern Farmer Network. (2015). Shifting Cultivation: Challenges and Significance as Cultural World Heritage (ไร่หมุนเวียน : ประเด็นท้าทายและความหมายของมรดกโลกทางวัฒนธรรม). Chiang Mai: Blooming Creation.

Odochao, Joni, Naepotae, Nejan, Paun, Nuti, Daorayipfa, Supho, Prawichnopakhun, Ling, Saemuemae, Tinu, Trakansuphakon, Prasert, Arunworarak, Pala, & Panyo, Boonrat. (1995). The Pgakenyaw’s Body of Wisdom and Knowledge (หนังสือองค์ความรู้และภูมิปัญญาชนเผ่าปกาเกอะญอ). n.p.

Odochao, Prue. (2023). Beliefs and Rituals in the Season of Pakakayo Life (ความเชื่อ พิธีกรรม ในฤดูกาลแห่งชีวิตปกาเกอะญอ). In Seminar on “Spirit of Pakakayo, I am a Forest Conservationist” (การเสวนา “จิตวิญญาณแห่งปกาเกอะญอ ข้าคือคนรักษ์ป่า”) [Video]. Youtube. Retrieved July 18, 2023 from https://www.youtube.com/watch?v=kL6hsyHwGZc

Phukhao, Son. (2011). Wat Chan Pine Forest Story of the Earth, Pine Forest by Myer Je Kahi Pakakayo (ป่าสนวัดจันทร์ เรื่องราวผืนดิน ป่าสนของปกาเกอะญอมือเจะคี). Chiang Mai: Santipab for Social Publishing.

Poopakapanpong Tantarath, Rapeepan. (2016). Thai and Global Society (สังคมไทยสังคมโลก). [Online]. Retrieved October 13, 2020 from http://identity.bsru.ac.th/archives/2619

Promsao, Kannika, & Silarak, Benja. (1999). Seven-Tiered Forest: Wisdom from the Words of Pholuang Jo Ni O Do Chao (ป่าเจ็ดชั้น ปัญญาปราชญ์ จากคําบอกเล่าของพ่อหลวงจอนิ โอโดเชา). Bangkok: Amarin Printing and Publishing.

Sarahongsa, Natcharatch, Yodmalee, Boonsom, & Lamduan, Somchai. (2018). The cultural potential of Skaw Karen: Dynamic management of community based cultural tourism in Mae Hong Son Province (ศักยภาพทางวัฒนธรรมของชาวปกาเกอะญอ: พลวัตการจัดการท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมโดยชุมชน จังหวัดแม่ฮ่องสอน). Journal of Graduate Studies in Northern Rajabhat Universities, 8(14): 87-102.

Siri, Preecha. (2023). Looking at the Past, Present and Future of Ban Huai Hin Lat Nai (มองอดีต-ปัจจุบัน-อนาคต บ้านห้วยหินลาดใน). In Seminar on “People-Protection-Forest Relationship” (การเสวนา“สายสัมพันธ์คน-รักษ์-ป่า”) [Video]. Youtube. Retrieved March 23, 2023 from https://www.youtube.com/watch?v=Ywb6Psg4DdQ

Srichan, Penprapha. (2008). Management Systems of Forest and Fire Wood Resources and Ways of Living of the Pga K’nyau Communities (ระบบการจัดการทรัพยากรป่าไม้และไม้ฟืนกับวิถีชีวิตของชุนชนปกาเกอะญอ). Master’s dissertation, Chiang Mai University, Chiang Mai, Thailand.

Suwanhem, Soontorn. (2009). Hill Tribes Beliefs and Ways of Life towards the Creation of Contemporary Sculpture (Research report) (ความเชื่อ วิถีชีวิตชาวเขาสู่การสร้างสรรค์ผลงานประติมากรรมร่วมสมัย)(รายงานการวิจัย). Chiang Mai: Faculty of Fine Arts, Chiang Mai University.

Thaothong, Suchat. (2019). Advance Thinking Methodology in Art: Analysis, Synthesis, and Knowledge Integration (วิธีคิดทางศิลปะออกแบบขั้นสูง : คิดวิเคราะห์ สังเคราะห์ บูรณาการความรู้ใหม่). Chonburi: Bang Saen Printing.

Vilasineekul, Jakapan. (2017). Material and Media in Sculpture (วัสดุและสื่อในประติมากรรม). Bangkok: Faculty of Painting Sculpture and Graphic Arts, Silpakorn University.

Wongthes, Sujit. (2019). Where Does the Soul Come From? (ขวัญเอ๋ย ขวัญมาจากไหน?) (2nd ed.). Bangkok: Natahag Publishing.