Promoting the Ethics of Engineers according to the Threefold Principle
Main Article Content
Abstract
Abstract
Engineers are a profession that is honored in society, must have professional ethics. In order to promote the honor along with the threefold principles consisting of 1. Precepts are rules for controlling body and speech to be set in virtue in accordance with the Code of Ethics, Do not damage the reputation, Do not use power without justification, Do not call for accepting or accept benefits, Do not over-advertised, Do not practice more than competence, Do not abandon work, Do not sign without being made, Do not reveal secrets, Do not compete for work from others. 2. Meditation is the commitment of the mind in accordance with the code of ethics, Work correctly, and 3. Intelligence is knowledge and understanding that can be categorized by reason in accordance with the code of ethics, Honesty. The ethics of the engineers must be promoted in 3 areas, which are 1) honesty, 2) development of knowledge and competency, 3) development of skills, relationships with others. To be a guideline for correct conduct and society to live together safely.
Keywords: Code of Ethics, Engineers, The threefold principle
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เรื่องลิขสิทธิ์/เป็นความคิดเห็นของผู้เขียน
References
เอกสารอ้างอิง
หนังสือ
กีรติ บุญเจือ.(2528). จริยศาสตร์สำหรับผู้เริ่มเรียน. กรุงเทพมหานคร: ไทยวัฒนาพาณิช.
ข้อบังคับสภาวิศวกรว่าด้วยจรรยาบรรณแห่งวิชาชีพวิศวกรรมและการประพฤติผิดจรรยาบรรณอันจะนำมาซึ่งความเสื่อมเสียเกียรติศักดิ์แห่งวิชาชีพ พ.ศ. 2559.
พจนานุกรมไทย ฉบับทันสมัยและสมบูรณ์. (2553).กรุงเทพมหานคร: ซีเอ็ดยูเคขั่น.
พระเทพวิสุทธิกวี (พิจิตร ฐิตวณฺโณ).(2538). การพัฒนาจิต. กรุงเทพฯ:โรงพิมพ์มหามงกุฎราชวิทยาลัย.
เพ็ญศรี เลิศเกียรติวิทยา. (2551). สิฏฐากร ชูทรัพย์ หนังสือเรียน รายวิชาพื้นฐาน งานอาชีพ 4-6 กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาขีพและเทคโนโลยี.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต).(2546). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์, พิมพ์ครั้งที่10 สำนักพิมพ์: กรุงเทพฯ เอส. อาร์. พริ้นติ้ง แมสโปรดักส์.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2548). ศึกษาฝึกฝน พัฒนาตนให้สูงสุด. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์.
วารสาร
ประพันธ์ ศุภษร. (เมษายน-มิถุนายน 2550 ). พุทธิปัญญา: การใช้เหตุผลเพื่อค้นหาความจริง. วารสารบัณฑิตศึกษา ปริทรรศน์; 3 (2): 441.
วิทยานิพนธ์และสารนิพนธ์
ตวงเพชร สมศรี. (2556). วิธีการพัฒนาจริยธรรมของข้าราชการตำรวจเชิงพุทธบูรณาการ, วิทยานิพนธ์หลักสูตร พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิตสาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระครูวีรญาณสุนทร (จรินทร์ อาบคำ). (2554). การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ตามหลักไตรสิกขา:กรณีศึกษา วัดตากฟ้า อำเภอตากฟ้า จังหวัดนครสวรรค์ วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
แม่ชีศุกร์ภาวดี ณ พัทลุง.(2556). การเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนตามหลักไตรสิกขา: กรณีศึกษาพุทธทาสภิกขุ วิทยานิพนธ์ หลักสูตรปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัย-มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
วิชิต สงวนไกรพงษ์. (2557).พัฒนาการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขาในพระพุทธศาสนาเถรวาท. สารนิพนธ์. หลักสูตรปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิตสาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย