การควบคุมการเล่นเกมออนไลน์ของเยาวชนเจเนอเรชั่น Z ในครอบครัว

Main Article Content

ธันยวนันฐ์ เลียนอย่าง

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ
          สภาวการณ์เยาวชนไทยโดยเฉพาะเยาวชนเจเนอเรชั่น Z ที่ติดเกมออนไลน์ยังมีให้เห็นอย่างต่อเนื่อง ซึ่งก่อให้เกิดผลกระทบต่อเยาวชนโดยตรงทั้งด้านสมองและเชาวน์ปัญญา ด้านสุขภาพร่างกายรวมถึงผลกระทบต่อคนรอบข้างและสังคม ทำให้ผู้เกี่ยวข้องกับปัญหาสังคมในประเทศไทยให้ความสนใจเกี่ยวกับวิธีการหรือวิธีแก้ไข ให้ปัญหานี้ให้ลดลงว่ามีวิธีใดบ้างที่พอจะยับยั้งการเล่นเกมออนไลน์อย่างคลั่งไคล้ จนกลายเป็นการติดเกมออนไลน์ ให้กลายเป็นการเล่นเกมออนไลน์อย่างเหมาะสม พอเหมาะพอควร ทำให้เกิดผลด้านบวกกับเยาวชนในด้านต่างๆ และเนื่องจากพ่อแม่หรือผู้ปกครองมีความใกล้ชิดและมีบทบาทสำคัญในการกำหนดพฤติกรรมการเล่นเกมออนไลน์ของเด็กเพื่อไม่ให้เข้าข่ายคำว่าเด็กไทยติดเกมออนไลน์ ดังนั้น การควบคุมการเล่นเกมออนไลน์ภายในครอบครัวโดยพ่อแม่หรือผู้ปกครองนับเป็นบทบาทสำคัญในการกำกับดูแลเด็กในปกครองให้เข้าใจและปฏิบัติตามกฎ กติกา เพื่อสร้างความสมดุลย์ในชีวิต โดยบทความนี้ได้ประมวลเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการควบคุมการเล่นเกมออนไลน์โดยคนในครอบครัวโดยเฉพาะผู้ปกครอง และปัจจัยที่ส่งผลต่อการเล่นเกมอย่างไม่เหมาะสม เพื่อให้ได้องค์ความรู้เกี่ยวกับวิธีการควบคุมการเล่นเกมออนไลน์ของเยาวชนเจเนอเรชั่น Z ภายในครอบครัวที่ ทำให้เยาวชนมีโอกาสเสี่ยงต่อการติดเกมออนไลน์น้อยลง ส่งผลให้เกิดพฤติกรรมการเล่นเกมออนไลน์ที่เหมาะสมและถูกต้อง ซึ่งเป็นพฤติกรรมที่น่าปรารถนาของครอบครัวและสังคมในประเทศไทย

Article Details

บท
บทความวิชาการ

References

Allison, S. E., Wahlde, L., Shockley, T. & Gabbard, G. O. (2006). The development of the self in the era of the internet and role-playing fantasy games. The American Journal of Family Therapy (AM J FAM THER), 163(3), 381-5.

Amderson, C. A. & Bushman, B. J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: A meta-analytic review of the scientific literature. Psychol Sci, 12, 353-359. Anuthaworn, T. (2008). The relationship between family rearing and game addiction. Master of Education, Mahidol University. [in Thai]

Arkanit, P. (2018). Factors Affecting Video Content sharing on Social media of Generation Z. Master of Communication Arts, Strategic Communication, Graduate School, Bangkok University. [in Thai]

Biggins, O. (2009). Building Up the Virtual Community in Online Games and Onlineaholics Behaviour of Adolescents in Bangkok Metropolitan. Journal of the Internet, 23(70), 7-21. [in Thai]

Charoenwanit, S. (2014). Game Addiction Behaviors: Impacts and Preventions. Science and Technology Journal, 22(6), 871-879. [in Thai]

Dokmai, P., Kornpetpanee, S. & Jitsathaporn, S. (2013). A Causal Model of Intention to Play Online Games among Lower Secondary Students. Research Methodology & Cognitive Science, 11(1), 79-88. [in Thai]

Han, D. H., Lee, Y. S., Yang, K. C., Kim, E. Y., Lyoo, I. K. & Renshaw, P. F. (2007). Dopamine genes and reward dependence in adolescents with excessive internet video game play. Journal of Addiction Medicine (J Addict Med), 1, 133-138.

Hattasak, M. (2014). Group Process. Bangkok: Textbooks and teaching plans Bangkok University. [in Thai]

Kanjanopas, N. (2007). Game addiction. Master of Science, Faculty of Graduate Studies, Mahidol University. [in Thai]

Kimberly, Y. (2009). Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. The American Journal of Family Therapy (AM J FAM THER), 37, 355-372.

Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. C., Chen, S. H. & Yen, C. F. (2005). Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among Taiwanese adolescents. The Journal of nervous and mental disease (J Nerv Ment Dis), 193, 273-277.

Kolkijkovin, V., Wisitpongaree, C., Techakasem, P., Pornnoppadol, C. & Supawattanabodee, B. (2015). Computer Game Addiction: Risk and Protective Factors in Students in Dusit District, Bangkok. Journal of Urban Medicine (Vajira Med J), 59(3), 1-13. [in Thai]

Lianyang, T., Pimthong, S. & Peungposop, N. (2018). A Study OF the At-risk Groups and Factors to Protect the Proper Online Gaming Behaviors of Lower Secondary School Students. Panyapiwat Journal, 10(2), 165-175. [in Thai]

Mahaarcha, W. (2011). Computer game and aggressive behavior in children and youth: findings From Research. Master of Education, Chulalongkorn University. [in Thai]

Ministry of Public Health Department of Mental Health, Institute of Mental Health, Children and Teens. (2013). Chart showing percentage of children Game in Thailand. Retrieved April 25, 2020, from http://www.icamtalk.com [in Thai]

National Statistical Office. (2018). The 2018 Household Survey on the Use of Information and Communication Technology. Retrieved February 14, 2020, from http://www.nso.go.th/ [in Thai]

Pornnoppadol, C., Hongsangunsri, S. & Rattanasathien, P. (2014). Advice for parents about playing computer games for children and teens (1st ed.). Bangkok: Media Zone Printing Company Limited. [in Thai]

Pornnoppadol, C., Ladawan-Na Ayudhaya, S., Surapongphiwattana, T. & Phoasavasdi, C. (2009). Identifying protective factors for game addiction in children and adolescents. Bangkok: National Research Council of Thailand. [in Thai]

Prasertsin, A. (2009). Influence of parenting style on children's internet behavior (Research Report). Bangkok: Bureau of Educational Testing and Psychology, Srinakharinwirot University. [in Thai]

Predeeprasong, I. (2000). Report of the Technical Seminar Mayhem on the social network. Bangkok: National Institute for Child and Family Development, Mahidol University. [in Thai] Ramasut, P. (2009). Immunization of online games for Thai youth. Bangkok: National Research Council of Thailand. [in Thai]

Rattanavarang, W. (2004). Online game playing of children with family relationships (Research Report). Bangkok: Faculty of Social Sciences, Srinakharinwirot University. [in Thai]

Schroer, W. J. (2014). Generations X, Y, Z and the Others. Retrieved April 25, 2020, from http://www.socialmarketing.org/newsletter/features/generation3.htm

Sennan, T. (2006). Behavior and impact of the game online addiction: case study of student. Master of Arts Program in Journalism, Chulalongkorn University. [in Thai]

Techaniyom, K. (2011). The causal relationship of factors affecting online gaming addiction in the high secondary school students in Bangkok. Master of Public and Private Management, National Institute of Development Administration. [in Thai]

Thai Family Research and Development Center Sukhothai Thammathirat University. (2010). Education and development Forms for enhancing family security (Research report). Bangkok: Office of Women’s Affairs and Family Development, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Siriraj Hospital. Retrieved February 11, 2020, from http://www.thaihealth.or.th/ node/8496 [in Thai]

Thairath Online. (2019). Can’t bear being complained, The child grabs the knife and the father’s head is tragically extinguished, Then continue playing the game, waiting to surrender. Retrieved May 19, 2020, from https://www.thairath.co.th/news/local /northeast/1473774 [in Thai]

Thairath Online. (2019). Children addicted to games, imitating movies, smashing ATMs, repeatedly causing surrender, wanting to go to jail. Retrieved May 19, 2020, from https://www. thairath.co.th/news/local/south/1817869 [in Thai]

Thairath Online. (2019). Sad 17 children, good learning, addicted to heavy games, shock, extinguish the computer desk. Retrieved May 19, 2020, from https://www.thairath.co.th/news/society/ 1696838 [in Thai]

Titivarittinun, P. (2006). Online game interaction: a case study of secondary school students in Amphoe Mueang, Chiang Mai Province. Master of Arts, Maejo University. [in Thai]

Yingrengreung, S. (2013). Gaming Addiction in Children: Screening and Solutions. Journal of Nursing and Education, 6(3), 16-24. [in Thai]