การสร้างโมเดลต้นแบบเพื่อพัฒนาทักษะการคิดและรู้เท่าทันสื่อหลากแพลตฟอร์มของผู้ผลิตสื่อ ด้วยกระบวนการเล่าเรื่องข้ามสื่อและการคิดเชิงออกแบบ

Main Article Content

สกุลศรี ศรีสารคาม

บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างโมเดลต้นแบบในการพัฒนาผู้ผลิตด้วยกระบวนการเล่าเรื่องข้ามสื่อ (Transmedia Storytelling) และการผสมผสานกระบวนการคิดเชิงออกแบบ (Design Thinking) ในการพัฒนา ทักษะการคิดและทักษะการเล่าเรื่องข้ามสื่อเพื่อผลิตสื่อสร้างสรรค์ โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการอบรมเชิงปฏิบัติการ การสังเกตพฤติกรรม การสนทนากลุ่ม กับกลุ่มเป้าหมายสองกลุ่ม ได้แก่ 1) กลุ่มคนอายุ 18-24 ปี นักศึกษาด้านนิเทศศาสตร์ จำนวน 111 คน และ 2) กลุ่มผู้ผลิตสื่อที่มีอาชีพด้านข่าวและรายการโทรทัศน์ นักขับเคลื่อนสังคมและนักวิชาการด้านนิเทศศาสตร์ จำนวน 92 คน และวิเคราะห์ข้อมูลพัฒนาเป็นต้นแบบกระบวนการในการพัฒนาทักษะการคิดและการเล่าเรื่องข้ามสื่อของผู้ผลิตสื่อ ผลการวิจัยพบว่า กระบวนการทำให้มีการพัฒนาการคิดสร้างสรรค์และคิดเชิงนวัตกรรมสูงที่สุดทั้งในสองกลุ่ม ผลวิจัยเสนอกระบวนการต้นแบบการเล่าเรื่องข้ามสื่อและการคิดเชิงออกแบบที่พัฒนาช่วยจัดระบบกระบวนการออกแบบสื่อ 3 ส่วนคือ การออกแบบเรื่องเล่า การออกแบบปฏิสัมพันธ์และประสบการณ์ และการออกแบบการเผยแพร่สื่อ ทำให้สามารถพัฒนา 1) กระบวนการคิดผลิตสื่อ 2) การคิดเพื่อใช้สื่อหลากหลายช่องทางให้เกิดประสิทธิภาพ 3) การคิดสื่อเพื่อตอบ โจทย์ความต้องการของผู้รับสารและคนในสังคม และ 4) การคิดสื่อเพื่อให้เกิดการมีส่วนร่วมและเกิดพฤติกรรมตามเป้าหมายได้

Article Details

บท
บทความวิจัย

References

Akyeampong, A. S. (2018). Promoting creativity and critical thinking through digital storytelling: Perceptions of undergraduate students. In B. Hokanson, G. Clinton, & K. Kaminski (Eds.), Educational Technology and Narrative (pp. 271-282). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69914-1_22

Alper, M., & Herr-Stephenson, R. (2013). Transmedia Play: Literacy across media. Journal of Media Literacy Education, 5(2), 366-369. https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol5/iss2/2

Cairns, G. (2017). Can design inform effective social innovation? The Design Journal, 20, 725-734. https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1370658

DeGennaro, D., & Brown, T. L. (2015). Youth media productions: Deconstructing “difference” or reifying norms? In K. Tobin, C. Milne, & D. DeGennaro (Eds.), Sociocultural studies and implications for science education: The Experiential and the Virtual (pp. 257-276).

Springer.

Gürsoy, D. (2020). Tailoring a method: Adaptation of design thinking to transmedia journalism. Interactions: Studies in Communication & Culture, 11(1), 25-36. https://doi.org/10.1386/iscc_00003_1

Jenkins, H. (2006) Convergence culture. New York University Press.

Jenkins, H. (2010a). Transmedia storytelling and entertainment: An annotated syllabus. Continuum, 24(6), 943-958. https://doi.org/10.1080/10304312.2010.510599

Jenkins, H. (2010b, June 21). Transmedia education: the 7 principles revisited. Henry Jenkins. http://henryjenkins.org/blog/2010/06/transmedia_education_the_7_pri.html?rq=transmedia%20principle

Lynch, D. (2016). Between the network and the narrative: Transmedia storytelling as a philosophical lens for creative writers. New Writing, 13(2), 161-172. https://doi.org/10.1080/14790726.2016.1170858

Meinel, C., & Leifer, L. (2012). Design thinking research. In H. Plattner, C. Meinel, & L. Leifer (Eds.), Design thinking: Understand–Improve–Apply (pp. 13-21). Springer.

Moloney, K. (2018). Designing transmedia journalism projects. In M. Freeman (Ed.), Exploring transmedia journalism in the digital age (pp. 83-103). IGI Global.

Murray, R., Caulier-Grice, J., & Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation. NESTA. http://www.nesta.org.uk/publications/open-book-socialinnovation

Nos-Aldás, E. (2015). Activism, transmedia storytelling and empowerment. In B. Baybars-Hawks (Ed.), New media politics: Rethinking activism and national security in cyberspace (pp.78-94). Cambridge Scholars Publishing.

Plattner, H. (2010). An introduction to design thinking process guide. Stanford. https://dschoolold.stanford.edu/sandbox/groups/designresources/wiki/36873/attachments/74b3d/ModeGuideBOOTCAMP2010L.pdf

Pratten, R. (2015). Getting started in transmedia storytelling: A practical guide for beginners (2nd ed.). CreateSpace Independent Publishing Platform.

Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What is design thinking and why is it important? Review of Educational Research, 82, 330-348. https://doi.org/10.3102/0034654312457429

Rutledge, P. (2015). The transmedia trip: The psychology of creating multi-platform narrative engagement for transmedia migration. Research Gate. https://www.researchgate.net/publication/312500425_The_Transmedia_Trip_The_Psychology_of_Creating_Multi-Platform_Narrative_Engagement_for_Transmedia_Migration

Scolari, C. A. (2018). Teens, media and collaborative culture. Exploiting teens’ transmedia skills in the classroom. Universitat Pompeu Fabra.

Selvadurai, V., & Rosenstand, C. (2017). A heuristic for improving transmedia exhibition experience. The Design Journal, 20, S3669-S3682. https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352873

Srisaracam, S. (2018). Crafting news narratives on social media. Journalism Practice, 12(8), 1081-1090. https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1507683

Tschimmel, K. (2012). Design thinking as an effective toolkit for innovation. In K. R. E. Huizingh, S. Conn, M. Torkkeli, & I. Bitran (Eds.), The XXIII ISPIM Conference. Action for Innovation: Innovating from Experience (pp.1-20). ISPIM.