ROLES OF THAI TRADITION MUSIC FOR LIFE OF TONKLA ENSEMBLE FOLLOWING THE 14th OCTOBER 1973

Authors

  • Nattakun Thavornpiyakul Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot University
  • Rujee Srisombut Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot University

Keywords:

Songs For Life, Thai Music Songs For Life, Tonkla’s Ensemble, Following The 14th October 1973

Abstract

Roles of Thai tradition music for life of Tonkla’s ensemble following the 14th October 1973 aims to study roles of Tonkla’s Thai music songs for life following the 14th October 1973

From the research with anthropological process, the results of the research reveal that Thai music for life of Tonkla’s ensemble is a Thai music ensemble formed by the assembly of students. The purpose of Tonkla’s ensemble was using Thai music as a mediation to represent the political ideas and satirize society with an idea “Art for Life’s sake, Art for the People " by Jit Poomsak, which bringing music to serve the people, so Tonkla’s ensemble was called Thai music for life. The role of the Tonkla’s band was bringing music as a mediator for social justice, reflecting the social problems, satirizing politics and social context at that time. It caused Thai music songs for life.

The Tonkla’s songs with enjoyable, attractive and easy reachable song for listeners. The Songs affect the listeners to have ideas and political ideology that make benefits for the public and the nation. The Tonkla’s songs were used as a symbol in the struggle against with dictatorship many times following the 14th October 1973 to the 6th October 1976. In the after October 14th, 1973 era, Songs for life of Tonkla’s band is used in the 30th anniversary of October 14, "Song of Jit", the concert performance, Using songs in the community support of the People 's Alliance for Democracy. And the lyrics was applied in symbolic with the petroleum concession claims.

Downloads

Download data is not yet available.

References

จำนงค์ อดิวัฒนสิทธิ์ และคณะ. (2548). สังคมวิทยา (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

ทีปกร. (2541). ศิลปะเพื่อชีวิต ศิลปะเพื่อประชาชน (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพฯ: ศรีปัญญา.

ธีรภาพ โลหิตกุล. (2540). ปฐมบทเพลงลูกทุ่งและเพลงเพื่อชีวิตในเมืองไทย (พ.ศ. 2480-2500). กรุงเทพฯ: โสมสาร.

พงษ์ศิลป์ อรุณรัตน์. (2550). ปฐมบทดนตรีไทย. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554 (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์.

วรุณ ฮอลลิงก้า. (2536). การวิเคราะห์เพลงเพื่อชีวิตระหว่าง พ.ศ.2516-พ.ศ.2534 (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. ถ่ายเอกสาร.

สาวิตรี พฤกษาชีวะ. (2550). การศึกษาวิเคราะห์บทเพลงเพื่อชีวิตของวงคาราบาว (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์. ถ่ายเอกสาร.

อติภพ ภัทรเดชไพศาล. (2553). ดนตรี พื้นที่ เวลา. กรุงเทพฯ: โอเพ่นบุ๊กส์.

อัมพร สุคันธวณิช, และพวงเพชร สุรัตนกวีกุล. (2560). มนุษย์กับสังคม (พิมพ์ครั้งที่ 14). กรุงเทพฯ:มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

Published

2020-12-21

How to Cite

Thavornpiyakul น., & Srisombut ร. (2020). ROLES OF THAI TRADITION MUSIC FOR LIFE OF TONKLA ENSEMBLE FOLLOWING THE 14th OCTOBER 1973. Suthiparithat (Journal of Business and Innovation: SJBI), 34(112), 110–125. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/DPUSuthiparithatJournal/article/view/248384

Issue

Section

Research Articles