รูปแบบและกระบวนการผลิตรายการไลฟ์สตรีมมิ่งเพื่อการประชาสัมพันธ์ ศึกษากรณีเพจที่นี่ภูเก็ต
Main Article Content
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบและกระบวนการผลิตรายการไลฟ์สตรีมมิ่งเพื่อการประชาสัมพันธ์จากเฟซบุ๊กเพจที่นี่ภูเก็ต เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ศึกษาข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา (Content analysis) รายการไลฟ์สตรีมมิ่งเพื่อการประชาสัมพันธ์จากเพจที่นี่ภูเก็ต จำนวน 19 ตอน เพื่อทำความเข้าใจรูปแบบรายการไลฟ์สตรีมมิ่งเพื่อการประชาสัมพันธ์ และการสัมภาษณ์เชิงลึกบุคลากรทั้งหมดของเพจที่นี่ภูเก็ต จำนวน 5 คน เพื่อศึกษากระบวนการผลิตรายการไลฟ์สตรีมมิ่ง ใช้แบบวิเคราะห์ข้อมูลและแบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้างเป็นเครื่องมือวิจัย ผลการศึกษาพบว่า (1) รูปแบบรายการไลฟ์สตรีมมิ่งเพื่อการประชาสัมพันธ์ ประกอบด้วย การแจ้งล่วงหน้าถึงกำหนดการไลฟ์สตรีมมิ่ง การเขียนเกริ่นนำบนหัวโพสต์ไลฟ์สตรีมมิ่งให้ข้อมูลการจัดกิจกรรม วีดิทัศน์ส่วนเปิด-ปิดรายการ โดยใช้โมชันกราฟิก เนื้อหาของรายการไลฟ์สตรีมมิ่ง กราฟิกบนหน้าจอ ภาพและการเปลี่ยนภาพ โดยใช้หลายมุมกล้องและมีการตัดสลับภาพ คุณภาพของภาพ-เสียงของรายการ ซึ่งออกอากาศด้วยขนาดภาพ 1920x1080 พิกเซล และเฟรมเรต 60 ภาพต่อวินาที และการสร้างปฏิสัมพันธ์กับผู้รับสาร ทั้งนี้รูปแบบการผลิตเน้นคุณภาพของภาพ เสียง และสัญญาณภาพมาก ให้ความสำคัญกับการสร้างปฏิสัมพันธ์กับผู้รับสารค่อนข้างน้อย (2) กระบวนการผลิตรายการ ให้ความสำคัญกับขั้นตอนก่อนการผลิตและผลิต ใช้ทีมงานผลิตงานอย่างน้อย 5 คน
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ต ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรง ซึ่งกองบรรณาธิการวาสารฯ ไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยหรือร่วมรับผิดชอบใด ๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ต ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ต หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษรจากวารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ตก่อนเท่านั้น
References
Arwidson, Y. (2020). Digital public relations in the Swedish cultural sector: A study of effective PR and two-way communication. [Master’s thesis, Uppsala University]. Retrieved July 10th, 2022, from https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1440264/FULLTEXT01.pdf.
Boehmker, D. (2021). 4 Steps for PR planning success in 2022. Retrieved August 27th, 2022, from https://www.scootermediaco.com/2021/01/pr-planning-tips/
BrÜundl, S. & Hess, T. (2016). Why do users broadcast? Examining motives and social capital on social live streaming platforms. In Proceedings of the 20th Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS 2016), 332. Retrieved July 10th, 2022, from https://aisel.aisnet.org/pacis2016/332.
Charoenpool, P. (2017). The forms and methods of online fashion’s shop Facebook live. [Master’s individual study, Dhurakijpundit University]. Retrieved July 10th, 2022, from http://libdoc.dpu.ac.th/thesis/Supparanum.Kan.pdf.
Deng, Z., Benckendorff, P. & Wang, J. (2021). Travel live streaming: an affordance perspective. Information Technology & Tourism, 23, 189-207.
Gateratanakul, W., Suttiyothin, N. & Sridee, S. (2019). Facebook Live strategies and consumers’ decisions in buying fashion product. Siam Communication Review, 18(24), 117-129.
Giertz, J., Weiger, W. H., TÖrhÖnen, M. & Hamari, J. (2020). Understanding the what and how of successful social live streaming. In GamiFin Conference 2020 Levi, Finland, 167-176. Retrieved July 10th, 2022, from http://ceur-ws.org/Vol-2637/paper17.pdf.
Grandviewresearch. (2022). Video streaming market size, share & trends analysis report by streaming type, by solution, by platform, by service, by revenue model, by deployment type, by user, by region, and segment forecasts, 2022 – 2030. Retrieved April 28th, 2022, from https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/video-streaming-market
Ham, M. & Lee, S. W. (2020). Actors affecting the popularity of video content on live-streaming services: focusing on V Live, the South Korean live-streaming service. Sustainability, 12(5), 1-17. Retrieved July 10th, 2022, from https://doi.org/10.3390/ su12051784.
IPRA. (2021). A new definition of public relations. Retrieved July 10th, 2022, from https://www.ipra.org/member-services/pr-definition/#:~:text=The%20definition%20reads%3A,trusted%20and%20ethical%20communication%20methods.
Jangvijitkul, C. (2018). Factor affects live streaming behaviour. [Master's individual study, Mahidol University]. Retrieved July 10th, 2022, from https://archive.cm.mahidol.ac.th/bitstream/123456789/2828/1/TP%20MM.113%202560.pdf.
Kanchanakul, S. (2018). Behaviour and opinion of Bangkok consumers toward live vdo streaming. [Master's thesis, Dhurakit Pundit University]. Retrieved July 10th, 2022, from http://libdoc.dpu.ac.th/thesis/Supparanum.Kan.pdf.
Kampim, T. & Chanveroj, T. (2018). The pattern of the presenting the express news on Facebook Live for the Digital TV. Journal of Education and Social Development, 14(1), 523-534.
Keinänen, K. (2017). The role of live streaming in marketing communication and corporate branding. [Master's thesis, LUT School of business and management]. Retrieved July 10th, 2022, from https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/134346/progradu_keinanen_katja.pdf
Kemp, S. (2022). Digital 2022: Thailand. Retrieved April 28th, 2022, from https://datareportal.com/reports/digital-2022-thailand
Lone Star College. (2022). Video production process. Retrieved July 3rd, 2022, from https://www.lonestar.edu/33315.htm
Lu, Z., Xia, H., Heo, S. & Wigdor, D. (2018). You watch, you give, and you engage: A study of live streaming practices in China. In Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI '18). Retrieved July 3rd, 2022, from https://doi.org/10.48550/arXiv. 1803.06032
McLachlan, S. (2020). The ultimate guide of social media live streaming in 2020. Retrieved April 28th, 2022, from https://blog.hootsuite.com/social-media-live-streaming/
MediaCollege.com. (2022). Production phase. Retrieved April 28th, 2022, from https://www. mediacollege.com/glossary/p/production-process.html
Moessner, A. (2022). Getting started with social media live streaming software: What you need to know. Retrieved March 10th, 2022, from https://livestream.com/blog/ social-media-streaming-livestream#:~:text=To%20start%20a%20live%20video,and%20comments%20at%20the%20bottom
Mueser, D. & Vlachos, P. (2018). Almost like being there? A conceptualisation of live-streaming theatre. International Journal of Event and Festival Management, 9(2), 183-203.
Nonthamand, N. (2019). Planning of video production in digital age. Education and communication technology, 14(16), 25-53.
Olayinka, A. P., & Philip O. E. (2019). Impact of social media on public relations practice. Journal of Social Science and Humanities Research. 4(5), 65-85. Retrieved: http://www.ijrdo.org/index.php/sshr/ article/view/2878
Pravichai, S. (2017). Public relations strategies in utilizing social media. Electronics Journal of Open and Distance Innovative Learning, 7(2), 1-13. Retrieved: https://so01.tci-thaijo.org/index.php/e-jodil/article/view/222192
Sakuna, C. (2017). New media public relations (PR) strategies of Rangsit University (RSU). in The proceeding of the RSU national research conference 2017, (pp. 620-629). Rangsit University.
Silraungwilai, U. (2018). Television program production innovation in digital era. EAU Heritage Journal Social Science and Humanity, 9(3), 84-98.
Simon, D. (2018). Ready, set, action: The power of live video streaming for public relations and marketing. Retrieved August 27th, 2022, from https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2018/05/18/ready-set-action-the-power-of-live-video-streaming-for-public-relations-and-marketing/?sh=53433218309d&fbclid=IwAR0meoDljVGfK_40WJkkQd7JDYvOPfyuHRfRZBhdlqC9cdVAmMJaGAKqfJA
SjÖblom, M. & Hamari, J. (2017). Why do people watch others play video games? An empirical study on the motivations of Twich users. Computers in human behaviour, 75, 985-996.
Sutheewasinnon, P & Pasunon, P. (2016). Sampling strategies for qualitative research. Parichart Journal, 29(2), 32-48.
Teeneephuket. (2021). LIVE!! Creative food event, Gastronomy "Six years Signature Phuket" Retrieved March 5th, 2022, from https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1907553146090906
Zhao, Q., Chen, C., Cheng, H. & Wang, J. (2017). Determinants of live streamer’s continuance broadcasting intentions on Twitch: A self-determination theory perspective. Telematics and Informatics, 35, 406-420.
Zimmer, F., Scheive, K. & Stock, W. (2018). A model for information behaviour research on social live streaming services (SLSSs). In: Meiselwitz, G. (eds) Social Computing and Social Media. Technologies and Analytics. SCSM 2018. Lecture Notes in Computer Science, vol. 10914. Springer, 429-448. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91485-5_33